Waar valt er bij ons nog op te besparen?

Vorige blog heb ik ons financieel huishoud boekje op een rij gezet en weer kritisch gekeken naar mijn uitgaven, want waar valt er nog te besparen?

Besparingen
Hoeveel ik ook inmiddels op de uitgave let en denk dat ik inmiddels op alles wel bespaar zijn er toch altijd weer posten die goedkoper of beter kunnen. De volgende posten zijn nog aan de beurt dit jaar voor een aanpassing (of beter gezegd, die staan in de planning). 

- Hypotheek
- Gas / Elektra
- Internet / Tel / TV

Hoe dan?
Dit jaar willen we een grote hap gaan halen uit de hypotheek ik heb al een constructie bedacht hoe we dit gaan aanpakken, maar om een tipje van de sluier te lichten zullen we (hopelijk) gebruik gaan maken van het schenkingsrecht in de familie. Meer daarover zal binnenkort volgen.

Gas en elektra hebben we afgelopen jaar voor het eerst overgestapt. We hebben de jaarrekening van dit eerste jaar nog niet, dus ik kan niet zeggen of het een succes is geworden op administratie gebied, maar we zijn wel veel goedkoper dan vorig jaar. Je kan wel zeggen honderden euro's goedkoper door de overstapbonus en een zachte winter. Dit jaar hoop ik het aanbod van vorig jaar te overtreffen in termen van de overstapbonus of in absolute prijzen van gas en elektra.

En dan als laatst internet / tel / tv. Deze kostenpost is in de afgelopen 3 jaar met ongeveer 10 euro per maand gestegen. Dat is toch 120 euro in het jaar. Ik wil hier nog dit jaar wat aan gaan doen. Zij het door het overstappen naar een andere aanbieder (helaas maar beperkt aanbod we zijn aangewezen op de kabel) of door even te bellen voor een 10 euro korting per maand omdat ik al zolang klant ben. Het abbonement wijzigen is natuurlijk ook een optie, maar dan zouden we minder krijgen en niet heel veel minder betalen. Dit zal gaan plaatsvinden in september.

Dit zijn nu nog de open punten die ik wil aanpakken in 2014. Alle overige zijn nagekeken en zijn het niet waard om over te stappen of te wijzigen. Dat valt gelukkig mee en dat geeft toch wel een goed gevoel.

Waar gaan jullie nog kritisch naar kijken in 2014?

Reacties

Petra zei…
Wij gaan zo'n beetje alles eens kritisch bekijken. Dat heb je met beginners er valt nog enorm veel te leren. Daarom is het zo fijn dat er zoveel blogs over het bezuinigen bestaan!
Lobke zei…
Op een gegeven moment bereikte ik het punt: kan ik hier op bezuinigen? Ja. Moet ik bezuinigen omdat ik niet rondkom (inclusief dingen voor later regelen etc)? Nee. Wil ik hier dan wel op bezuinigen?
Want ik leef ook nu, en ik werk niet om zo zuinig mogelijk te leven ik werk om ook een leuk leven te hebben. Wat er in de toekomst gebeurt weet ik niet, ik kan ziek worden, dood gaan en dan heb ik alleen maar gewerkt en gedroomd van later. Er zijn dus dingen waar ik mijn geld met heel veel plezier aan uitgeef dat in consuminder land bijna vloeken in de kerk lijkt: uit eten gaan (zeker 2x per maand en dan niet zo goedkoop mogelijk), vakanties en reizen (ook zeker 3-4 weken per jaar, als het niet meer is, en dan ook niet perse zo goedkoop mogelijk).
Ik geef mijn geld graag uit aan ervaringen, niet aan goederen.
Een schenking is wel heerlijk. Dat scheelt!! Ook niet terugbetalen aan familie. Helemaal top.
Yelena Yeli zei…
Wij zijn minder gaan betalen voor internet en bellen doordat we erachter kwamen dat het abonnement dat we hadden niet de beloofde kwaliteit kon geven waarvoor we betaalden. De wijkcentrale kon dat niet aan. Niet netjes van de provider om dat niet even door te geven, maar we betalen nu ongeveer 15 euro minder oer maand.
Dertiger zei…
opletten met kleding(vooral voor de kids) niet zomaar alles kopen (ook al is t goedkoop) want de kasten puilen uit vaak.. autoverzekering is net overgesloten, energie ook al. we zijn er al even mee bezig om ook stuk voor stuk bepaalde posten aan te passen :)
Zo zijn we allemaal begonnen. Lezen lezen lezen. En vervolgens toepassen natuurlijk :)
Je hebt absoluut gelijk, maar dit zijn nog uitgaven waarvan ik denk dat echt nog wel in gesneden kan worden.
Maar sommige dingen moet je gewoon aan toegeven. Bijvoorbeeld het feit dat we vandaag gewoon lekker een aantal haringen hebben gehaald...... Tja je bent zo 15+ euro kwijt voor een aantal... Maar dan wel echt goede haringen en daar heb ik geen spijt van hoor :)
Ja ik ben het nog even aan het doorrekenen hoe lucratief het is. Ik moet er namelijk niet teveel op achteruit gaan :P De constructie zit iets ingewikkelder in elkaar dan je zou denken. Maar goed de excel sheet is nu klaar en het meest optimale bedrag zijn we mee bezig :) Binnenkort meer.
Tja, wij willen heel graag ADSL / VDSL nemen, maar tot voor kort konden we dat niet krijgen omdat we te ver van de centrale woonde. Nu hebben ze een nieuwe VDSL kast neergezet bij ons om de hoek en kunnen we wel snel (40 Mbit) internet krijgen... Maar alleen bij de KPN en als je dan internet tel en tv bij elkaar doet ben je nog duurder uit dan bij de Kabel nu waar we meer krijgen voor minder geld....

Het houdt je bezig natuurlijk. Maar vooral kleding hebben wij nooit zo een moeite mee. We hebben op vakantie flink ingeslagen dus zitten wel weer goed voor een tijdje.
Dertiger zei…
tja kids groeien hard. maar zoontje is bijna 2. dus 1x zomerkleding en 1x winterkleding, ipv om de 6 -12 weken een nieuwe maat :) scheelt al een hoop. maar de kasten hangen bomvol. oma koopt ook altijd veel (wel leuk, hele andere smaak, mar wel leuk altijd! dus lekker afwisselend!) maar gewoon werkelijk te veel. ik leer langzamerhand kritischer kijken naar wat genoeg is, en naar wat praktisch is ivp alleen maar leuk.. en tja bij een meid is t gewoon ook lastiger dan bij een jongen(broeken, shirts en overhemden en klaar..) bij een meid toch rokjes (waar leggins bij moeten) en jurkjes (ook weer leggins, wel bijpassend natuurlijk....) shirtjes.. broeken. en dan nog laarsjes onder de strakke broeken, gewone dichte schoenen, regenlaarzen, enz.. komt wat meer bij kijken :p maar te veel hoeft niet.. ooit ga ik dat vast wel leren :p gelukkig shop ik vooral bij Z.eeman, W.ibra en soms eens h.ema of c.en.a.. dus de prijs valt mee, maar toch
Unknown zei…
Alle abonnementen hebben we al de deur uitgedaan, de laatste loop augustus af (tv gids voor € 25,00- 1 jaar) Verder gaan we in de loop van het jaar overstappen op een totaal aanbieder voor internet/tv/telefoon. We hebben dit nu in losse stukjes, is overigens heel goedkoop (tv-schotel / telefoon-internet- Kaa pee en) De schotel aanbieder gaat weer een kaart en ontvanger update doen en die investering gaan we niet meer doen. Verder hebben we onbeperkt bellen uit het pakket gegooid, scheelt 15,00 per maand en we moeten dan nu ieder gesprek betalen maar we zijn vanaf januari niet boven de 7-8 euro uitgekomen.
Vanaf januari 2015 gaan we extra aflossen in de hypotheek. Waarom nu niet? we gaan eerst de spaarrekening spekken mocht het extra aflossen dan een maand niet uitkomen dan kunnen we het uit het spaargeld halen. En verder, genieten van het leven. We hebben een paar weken geleden een vriend weg kunnen brengen en je beseft dan terdege dat we niet allemaal 100 gaan worden. En het laatste hemd heeft geen zakken.
Rene v L zei…
Ik doe uitbellen via een fritzbox 7170 (marktplaats) in combi met FreeVoipDeal.com dan ver bel ik ongeveer 12 euro per half jaar met geregeld bellen. Werkt super heb het al meer dan jaren.

Populaire posts