Ken je nog dat vermoedelijk dure geintje?

 Weet je nog deze blogpost? Ik kwam erachter dat de airco kapot was en heb zelf wat onderzoek gedaan naar wat eventueel de oorzaak kon zijn. Inmiddels heb ik de afspraak gehad om te achterhalen wat er echt aan de hand was.

Ken je nog dat vermoedelijk dure geintje?

Garage

Ik heb de auto in beheer bij een specialist van mijn merk. Geen dealer bezoekjes voor mij waardoor de onderhoudskosten een stuk lager zijn. Het nadeel aan de specialist is dat hij het druk heeft. Heel erg druk. Altijd. Een afspraak maken gaat dan ook wat lastiger en duurt wat langer. Sterker nog, ze belde mij nog om de afspraak met een week te verzetten omdat ze “personeels issues” hadden. Met andere woorden teveel afspraken of een zieke monteur.

Hoe het ook zei, inmiddels is de afspraak geweest en heb ik ook meteen onderhoud laten plegen aan de auto. Echter deze keer was het bezoek, minder prettig. Normaal gesproken bellen ze je vrij snel om de kosten te laten weten, maar om 14:00 had ik nog steeds niets gehoord terwijl de auto er al vanaf 08:00 stond. Na bellen werd er geantwoord dat de monteur er “nu” mee bezig was en hij mij snel zou terugbellen. Echter dat snel werd 15:30 met de mededeling dat de vloeistof van de airco vrijwel volledig “weg” was. Maar dat ze niet hadden kunnen lokaliseren of dat nu kwam door een lekkage of te weinig onderhoud. Ik voelde de bui al een beetje hangen, want de volgende mededeling was of ik het erg vond om de auto een weekend te laten staan zodat ze maandag het konden onderzoeken. Want er moest een rondje gereden worden om het zeker te weten. 
Gezien er verder niets mis was met de auto, de airco al was bijgevuld met vloeistof inclusief fluor (om lekkages te kunnen vinden) gaf ik aan dat ik dan de auto wel meenam om gezien we in het weekend toch wat kilometers gingen maken dat ik het zelf wel ging testen.

Ik baalde hier behoorlijk van, want ik had duidelijk aangegeven dat er een lekkage was of een onderdeel op zijn minst kapot. Als ik dan de persoon ben die ook nog welwillend is geweest om mijn afspraak een week te verschuiven en je in je agenda kan zien wat er moet gebeuren. Kan je daar rekening mee houden en niet pas om 15:30 verbaasd zijn dat er een rondje gereden moet worden. Nou goed, frustratie. En het ergste was. A. We wisten niet wat er kapot was en B. Het was nog niet gefixed. Maar ik mocht volgende week even langsrijden om een visuele inspectie te laten doen. Zonder afspraak.

Diagnose

Nadat we het weekend hadden gereden en de airco prima werkte, wist ik zeker dat er een lekkage moest zijn of dat er een onderdeel lekte maar wat was de vraag. Het knaagde en maandag ben ik dan ook “tussen de meetings door” even snel heen en weer gereden met de airco op standje “koud” zodat als ik daar aankwam ze de lekkage zouden kunnen vinden. Nadat ze verbaasd waren dat ik voor de deur stond, werd ik inderdaad meteen geholpen en gekeken wat het probleem was. 

De conclusie was dat het inderdaad een lekkage was in de condensor. Dat houdt in dat niet het duurste onderdeel was (dat is de compressor) maar het is nog steeds een duur onderdeel dat vervangen moet worden. 

De verwachtte schade:

400 euro - condensor
160 - 200 euro - arbeid 2,5 uur

En daarvoor moet ik dus nog een keer terug om dit te laten regelen. Want het is behoorlijk wat werk om het voor elkaar te krijgen.

Tijdens het eerste bezoek is, zoals gezegd ook onderhoud gedaan aan de auto en is nog wat anders opgelost wat al een tijdje “overdue” was en mij nu genoeg irriteerde om er wat aan te laten doen.

De schade hiervoor was:
471 euro

Schade

Bij elkaar komen we dan op een totaalbedrag van boven de 1000 euro deze keer. En dat is een heel hoop geld. Waarbij 60% voor rekening komt voor de airco…. Een luxe object, maar met de kleine en de zomer is het toch wel fijn om te hebben. Voor de rest viel het onderhoud mij nog reuze mee, ik had namelijk ook verwacht dat de remschijven vervangen moesten worden. Maar doordat ik zo weinig gereden heb is hier nog geen verdere slijtage op geweest. Hetzelfde geldt voor de voorbanden. De achterbanden heb ik afgelopen jaar gedaan en de voorbanden zijn echt binnenkort een keer nodig. Maar door de weinige kilometers is het continue een uitstel moment. 

Zoals ik al in de vorige blogpost aangaf zat er 1458 euro in het potje voor onderhoud auto (elke maand 100 euro inleg) en had ik verwacht dat het volledige potje wel op zou gaan hieraan. Gelukkig viel dat wel mee. En met 2021 waarin ik nog steeds niet veel kilometers ga maken zullen de overige zaken ook niet opkomen qua onderhoud. Maar het geeft ook maar weer aan dat een auto nu eenmaal duur is in onderhoud. Zeker als dingen kapot gaan en buiten normaal onderhoud vallen. Gelukkig houden we er rekening mee en hebben we een potje ervoor gealloceerd waardoor het geen pijn doet als de rekening betaald moet worden.

Wat is jullie duurste auto onderhoud beurt geweest?

Reacties

  1. 1106.91 EUR op 17 oktober 2012. Een paar nieuwe banden, distributieriem, waterpomp.

    Sinds 2017 heb ik uitsluitend lease-auto's gehad en dus geen onvoorspelbare kosten meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is het voordeel bij lease autos ja, maar ik heb er bewust voor gekozen om een lease vergoeding te nemen in plaats van een lease auto. Er zijn wat mij betreft teveel regels waar je auto aan moet voldoen en het budget is te klein om te kunnen rijden wat ik nu rij…. Dat laatste is een luxe probleem en een bewuste keuze. Maar als bijkomend voordeel is de auto nu bij mij wel een “gratis” rijdend object gesponsord door het werk waardoor ik, A. Rij wat ik graag wil rijden en B. Het mijn bezit is.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts