De bonus van 2023, wat gaan we ermee doen?

 Luxe of Zuinig heeft ook dit jaar weer recht op een bonus vanuit zijn werkgever. Dat is natuurlijk goed nieuws. Maar de eeuwenoude vraag komt ook weer om de hoek kijken. Wat ga ik ermee doen? Hopelijk lukt het mij om in deze blogpost eruit te komen.

De bonus van 2023, wat gaan we ermee doen?

Bonus

Laten we voorop stellen dat Luxe of Zuinig begrijpt dat een bonus niet vanzelf sprekend is in het bedrijfsleven. Toch ben ik in mijn werkleven niet veel anders gewend dan dat er een vorm van een bonus. Door de jaren heen is dit veranderd van individuele targets naar bedrijfsresultaten waardoor mijn persoonlijke bijdrage minder zichtbaar is maar de bedragen waar dit over gaat is substantieel in de vorm van netto meerdere duizenden euro’s. Desondanks is dit onderdeel van een gouden kooi probleem waar ik mij in bevind en luxe positie. Het maakt de keuze om een alternatief pad te zoeken lastiger. De schoorsteen moet immers roken. Maar daar gaat deze blogpost niet over.

Wensen

Laat ik voorop zetten dat ik momenteel 0,0 prangende wensen heb. Dat maakt het ook lastig om te bepalen waar de bonus ingezet gaat worden. Niet alleen om te bedenken, maar ook om te verantwoorden aan mijzelf door mijn regels. Maar laat ik toch een lijstje gaan maken.

Playstation 5 (Pro)

In september 2020 wilde ik mijzelf een  playstation 5 geven. Maar na nadenken erover heb ik toch besloten dit te laten wat het was. Nu drie jaar later zit het item nog steeds in mijn hoofd, maar heb ik ook gezegd dat ik eigenlijk wil wachten tot de opvolger komt. Er gaan geruchten dat aan het einde van dit jaar of begin volgend jaar er een Pro variant komt. Momenteel heb ik ook een Playstation 4 Pro en die voldoet eigenlijk nog prima aan mijn behoefte. Sterker nog, ik gebruik het apparaat amper. Dat is ook één van de redenen waarom ik tot op heden de aankoop heb uitgesteld. Mijn tijd spendeer ik tegenwoordig aan andere zaken en als hij aangaat is het slechts voor 30 min tot 1 uurtje in de zoveel weken. Dat gaat binnenkort niet veranderen en eigenlijk is het dan een veel te dure upgrade. Mijn huidige PS4 Pro werkt nog prima en heeft geen vervanging nodig want ik mis niets.
Met andere woorden, hoewel het zaadje nog steeds in mijn hoofd zit groeit er geen boom uit om dit te willen. Dit plan gaat dan ook snel de ijskast in. 

Sonos Era 100 / Era 300

Mijn andere geldverslindende hobby. De Sonos speakers. Ik heb in februari 2022 nagedacht over een upgrade van de speakers boven op zolder en hoe in het huis alles door gaat schuiven. De conclusie was dat ik iets aan mijzelf zou moeten gunnen. Maar ik kan je zeggen dat er nooit iets gekocht is. Geen speakers en geen monitor. De setup is daarmee gelijk gebleven.

Maar nu, er zijn “nieuwe” speakers aangekondigd door onze vrienden van Sonos. De Era 100 die de Sonos one vervangen en de Era 300 die de oude al niet meer verkochten Sonos Play 3 vervangen. Die laatste is daarbij Dolby Atmos geschikt, met als gevolg dat er ook een speaker “omhoog” gaat om een ruimtelijk geluid te maken. Toekomst vast, want ik geloof ook wel in dat format. 

Dit brengt ook direct weer de discussie naar voren of ik alleen een upgrade wil voor de zolder. Van pc speakers naar wifi speakers. Of dat ik een doorschuif truc wil gaan toepassen. Namelijk de achterspeakers bij de tv vervangen met deze Era 300 en direct een nieuwe soundbar (Arc) waardoor je de vrijgekomen Playbase en Play 1’s ergens anders kan inzetten.
Daarbij komt dan ook het eeuwenoude probleem bij dat de huidige TV eigenlijk niet geschikt is voor Dolby Atmos want de tv ondersteund geen E-Arc aansluiting….. Met andere woorden je zit dan ook aan een nieuwe TV vast.

De optelsom voor deze extreme doorschuif actie zal dan als volgt zijn (retail advies prijzen)
- Arc + 2x Era 300 = €1897
- TV oled 65 inch = €1000 - €1400
- Vloerstaanders voor Era 300 = €338

Bij elkaar ben je dan al gauw tussen de €3235 en €3625 kwijt aan een “upgrade” wat natuurlijk niet te verantwoorden is volgens mijn eigen regels. Want wat krijg je nu meer? Dolby Atmos geluid…. Tja dat is leuk, maar dat is niet meer dan €3000 waard natuurlijk.

Goed het moge duidelijk zijn, ik laat dit lekker even aan mij voorbij gaan. 

Alternatief is dat ik alleen boxen neem voor op zolder. Daar wil ik graag een vol geluid door de hele zolderkamer hebben en daarmee kom je feitelijk snel op 2x een Era 300 a €499 per stuk. Ook alweer bijna €1000. 
De kleinere Era 100 dan? Die leveren ook nu stereo geluid. Hoeveel kosten die in een paartje? €279. En daarmee €558. Daar kom je denk ik ook aardig eind mee uit de voeten, maar het is alsnog een hoop geld voor twee speakers ter vervanging van bestaande en werkende boxen….. 

Je hoort het al, ik ben er net als vorig jaar nog niet van overtuigd of ik dit nu moet doen.

Laptop / Ipad

Onze laptop komt uit 2013 en werkt nog naar behoren. Maar ik loop ook al jaren te hinkelen tegen een macbook. Maar elke keer als ik daar denk, nu ga ik het kopen. Kan ik het wederom niet verantwoorden aan mijzelf. De vorige keer hield de prijs mij weg ervan, en tegenwoordig is de prijs alleen maar hoger geworden. Daarmee weet ik nu al zeker dat ik ook dit jaar geen nieuwe laptop ga kopen. Ook omdat ik nog steeds mijn Ipad als vervanging gebruik van een laptop en daardoor het totaal niet kan verantwoorden. 

Alternatief is dan een nieuwe Ipad. Ik heb nu een Ipad Pro 11 inch uit 2018. Inmiddels alweer in zijn vijfde jaar van gebruik en nog elke dag meer dan tevreden mee. Het kan helaas niet een echte laptop vervanging zijn. Dat maakt het ook zijn achilleshiel. Want toen we ik in 2018 het apparaat kocht was het wel de belofte van Apple dat het een laptop vervanger zou worden, zeker met de introductie van IpadOS. De realiteit na vijf jaar is dat het nog steeds gewoon een grote iphone is, maar zijn/haar limitaties. Excel bijv, mijn meest gebruikte app is nog steeds de IOS variant. Je kan daarmee een hoop niet doen. En dat is een gemis, maar inmiddels heb ik mij erop aangepast. En als het echt niet anders kan, dan pak ik mijn oude laptop om het te regelen. 
Echter het verhoudt mij er wel van om een upgrade te kopen. Feitelijk is de Ipad tegenwoordig qua hardware gelijk aan een laptop. Maar wordt die hardware niet als zodanig ingezet. Ergens logisch, want het zou de macbooks minder nodig maken als je het al met een ipad kan. 
Aan de andere kant zorgt het er ook voor, dat de huidige hardware uit 2018 ook meer dan voldoende is voor de usecases. Er is daarmee 0,0 noodzaak om te upgraden. 
Een gemiste kans voor Apple want ook dit zal niet gekocht worden.

Sport attributen

Goed, dan in een andere categorie sporten. Ik had nieuwe schoenen nodig, want ik begin op het einde van de levensduur van mijn eerste paar te komen. De schoenen die ik op het oog had, waren rond de €150 euro. Terwijl mijn huidige schoenen €79 hebben gekocht. Een bedrag wat ik prima vind voor schoenen, zeker omdat ik nog niet wist of ik het leuk zou vinden, maar wel goed schoeisel wilde hebben. Maar toen ik aan het zoeken was, zag ik dat mijn huidige schoenen, die mij prima bevallen overigens, in de aanbieding waren voor €42….. Tja dan kan ik wel andere schoenen willen. Maar dan is dit voor mij meer dan prima. 
Check in de box dus en niet meer nodig
Andere spullen dan? Nee niet echt want ik had al zomerspullen gekocht wat niet meer is dan een shirtje en korte broek a €5…. Tja ik blijf een kniert zullen we maar zeggen.

Anything else?

En dan begint het lijstje een beetje op te houden. Tot op heden zijn het allemaal zaken waar ik nog steeds over nadenk maar elke keer kan afstrepen omdat het teveel geld is voor wat het oplevert. Dan kan je stellen, waarom gun je jezelf niet iets extra’s want geld is niet het issue. En ik kan daar alleen maar op zeggen dat de reden waarom we in de eerste plaats het geld hebben wat we nu hebben is doordat ik dit soort regels hanteer en ik vind dat het echt nut moet hebben. Voor sommige onzin, voor sommige knierterig maar voor mij persoonlijk erg belangrijk om mij aan te houden. Geld uitgeven is niet moeilijk in de wereld, maar gelukkig zijn en gelukkig blijven met je keuzes wel. Door er goed over na te denken is de kans erg klein dat je ergens spijt van krijgt hoewel het mij natuurlijk ook wel eens overkomt (I am looking at you nintendo switch). 

Dan maar beleggen

De enige conclusie die ik hieruit kan maken is dat ik het niet op mijn spaarrekening wil en dat ik dan maar één optie overhou. Dat is het beleggen. Aankomende maand zal ik dan ook een extra inleg gaan doen op mijn belegging rekening om dit te kunnen voorzien. Lekker saai, maar het is het enigste nuttige wat ik kan bedenken op het moment.
Dat wordt nog wat als het vakantiegeld in mei gaat komen…. Want ik vermoed dat dat dezelfde bestemming gaat krijgen tenzij ik echt iets leuks weet te bedenken.

Maar goed, saai is goed zeggen ze toch altijd op financiële zaken?

Reacties

Mr Groeigeld zei…
Herkenbaar. Ik krijg zelf geen bonus, maar bij een 13e maand of vakantiegeld moet ik ook altijd heel hard nadenken of ik nog iets wil. Meestal belandt het dan op de spaarhoop of bij de beleggingen.
Ik merk ook dat ik meer moeite heb om iets voor mezelf te kopen. Een soort van verantwoording naar mezelf om geld uit te geven terwijl we normaal zo goed opletten.
Meer door minder zei…
Waarom zou je wat kopen als je niets nodig hebt? Ik zie het probleem dus niet. Geef uit als je iets nodig hebt. Zo niet dan kan je in de toekomst weer een maandje eerder stoppen met werken !!!
Jup geld uitgeven aan jezelf is lastig. Ik ben er in ieder geval heel slecht in. Ondanks vele pogingen wat liefer te zijn tegen mijzelf.
Helemaal waar natuurlijk!

Populaire posts