Q2 2022 - Persoonlijke savingsrate

    Ahhh de persoonlijke savingsrate! Hoe staat het ervoor  na het tweede kwartaal van 2022? Zoals altijd eerst weer het overzicht!

P.s. de volgende post en tabel is gebaseerd op alleen Luxe of Zuinig zijn lopende betaalrekening en niet op vrouwlief of de gezamenlijke rekening. Hierover volgt een ander verslag die éénmaal per jaar wordt bijgehouden.


Q2 vs Q1

Dit tweede kwartaal zou de boeken in moeten gaan als cijfergeweld met hoge percentages door het uitbetalen van de bonus en vakantiegeld. Maar in plaats daarvan zien we ook iets anders gebeuren. Iets wat ik zelf heb veroorzaakt gelukkig.

Laten we beginnen met april. De maand waarin de bonus uitbetaald werd. Hier noteer ik dan ook een mooi  bedrag aan de inkomsten. Minder dan ik bij mijn oude werkgever mocht noteren (toen waren bedragen boven de €10.000 gewoon) maar gezien gemiddelde salaris omhoog is en dat gegarandeerd is, waar een bonus dat niet is, hoor je mij niet klagen. Bovendien werkt mijn 32 uurse werkweek ook hierin door waardoor de bonus sowieso lager uitpakt de afgelopen twee jaar. Het extra bedrag heb ik echter niet meteen geïnvesteerd in aandelen maar laten staan op de betaalrekening. Hierdoor is de SR van april dan ook uitgekomen op 28,98%. Maar gelukkig houd ik daar natuurlijk ook rekening mee in de volgende kolom want niet uitgegeven is nog steeds bespaard. En dan kom ik op een mooie SR van 77,30%

In mei was het tijd voor vakantiegeld. In vergelijking met de bonus is dit letterlijk wisselgeld, en ik ben persoonlijk ook nog altijd van mening dat dit gewoon maandelijks uitbetaald moet worden. Al snap ik wel dat sommige mensen het dan niet opzij zetten. Maar goed dat is een andere discussie. In mei zien we echter dat  Luxe of Zuinig heel weinig heeft laten afvloeien naar een “spaarrekening of belegging”. Slechts €712,22. Maar dit is niet helemaal waar. Ik heb mijn standaard investeringen gedaan (€3000 aan beleggingen aankopen) maar omdat ik ook mijn potje van de aankomende crisis heb leeggehaald en een andere spaarrekening die ik had lopen. Heb ik daarmee €20.000 extra geinvesteerd in Meesman. Nu was dit natuurlijk al op de spaarrekening en is dit eigenlijk gewoon het “doorschuiven” van potje sparen naar potje beleggingen waardoor ik het ook niet kan noteren bij investeringen. Bovendien was het potje iets groter dan de €20.000 waardoor het ook geld heeft gegeten uit de “standaard beleggingen” aankopen. Althans zo heb ik het in mijn excel sheet verwerkt. Daar zullen vast veel meningen over zijn, maar dit was in mijn ogen de meest handige oplossing om het netjes te verwerken.  De SR van mei is dan ook uitgekomen op 12,59% of als ik de betaalrekening meeneem op 76,30%. 
Die investering dacht ik op een gunstig moment te doen overigens, want er was 20% van de kop af. Maar we weten allemaal dat de beurs nog verder is weggezakt en ik beter toch nog even had kunnen wachten… Zo blijkt maar weer, die glazen bol die ik heb doet het ook niet zo goed. Maar het is wel geinvesteerd voordat de meesman fondsen dividend uitkeren, dus het levert sowieso weer wat geld op.

Juni is gelukkig na mei wel een normale maand. Geen potjes verschuivingen en gewoon een zuiver beeld met investeringen en potjes vullen. De SR is daarmee in juni uitgekomen op 89,87% of als ik de betaalrekening meeneem op 47,32%

Het mooie aan beide berekeningen is dat het onder aan de streep uiteindelijk zich uit middelt. De SR voor dit jaar op basis van inkomsten en uitgaven zit op 64,67% en met de betaalrekening erbij op 69,63%. Dit is mooi op schema om aan het einde van het jaar uit te komen tussen de 60% en 65%. Een mooi kwartaal!


Vooruitblik op Q3 2022

Het derde kwartaal beloofd een saai kwartaal te worden. Geen salariswijzigingen, geen bonussen en vooral geen gekke dingen. Enige noemswaardige is de zomervakantie die natuurlijk weer geld juist gaat kosten. Al verwacht ik daar geen gekke dingen of grote uitgaven. Die zijn de komende tijd sowieso niet gepland. Sterker nog, we zijn juist op de recycle tour, bijv voor de kleine meid thuis hebben we mijn oude bed bij mijn moeder gehaald zodat ze hierin kan gaan slapen. Een groot bed voor €0. Ik bedoel maar, soms eerst even navragen helpt altijd!

In ieder geval verwacht ik dat aankomende maanden de SR van dit jaar zal stijgen om in het laatste kwartaal (vooral december) te dalen tot 60% of 65%. Dat is precies in lijn met mijn verwachtingen en wens en daarmee prima op schema met mijn eigen plan.
Als ondertussen de beurs nou ook weer even meedoet dan kunnen we hopelijk aan het einde van het jaar weer een mooie plus noteren op dat vlak. Maar wie weet wordt het toch een recessie. We gaan het meemaken.

Hoe zit het met jullie SR van Q2 2022?

Reacties

Mr Groeigeld zei…
Een flinke SR hoor. Laatst heb ik die van ons uitgerekend, ik kwam op zo'n 30% uit. Niet heel hoog, maar beter dan niets.

Zelf heb ik laatst ook 10k in aandelen gestopt net voordat ze flink gingen dalen. Ik had precies dezelfde gedachtengang: pijnlijk maar nog mooi meetellend voor het juni-dividend. Nu spreid ik mijn aankopen wat meer door de maand heen.
30% is nog steeds niet slecht! Laat je vooral niet foppen met sommige SR’s die je in ons bubbeltje op het internet tegenkomt. Het is nog altijd 95% als het niet meer is hoger dan menig medelander!

En tja, timing the market… We zijn er allemaal slecht in.

Populaire posts