Albert Heijn Premium - 6+ maanden verder

 Luxe of Zuinig was er vroeg bij met Albert Heijn Premium in oktober vorig jaar zag ik het, deed ik een snelle berekening en bestelde ik het vrijwel meteen. Inmiddels is het mei 2022 en ben ik benieuwd of het echt zo lucratief was als gedacht.

Albert Heijn Premium - 6+ maanden verder

Eigen berekening

Ik heb zelf toentertijd de berekening alleen gemaakt op basis van koopzegels. Hier kwam ik op een besparing uit van €23,87. Waar de kosten van €12 nog vanaf moesten worden gehaald. De daarbij komende voordelen voor bijv, extra korting op Bio producten, spaarzegels, bonusbox werd dan ook gezien als bonus op de bonus.
Het leek een lucratieve deal en de vraag is of dat ook daadwerkelijk zo is gebleken na 6+ maanden. 

Berekening door Albert Heijn

Albert Heijn is niet gek, en weet dat mensen graag willen zien dat ze daadwerkelijk bespaard hebben, zonder dat ze daar moeite voor hoeven te doen. Sinds kort hebben ze dan ook de “bespaarmeter” geïntroduceerd die je in de app kan terugvinden, met hoeveel geld je al hebt bespaard door “premium” te gaan. 

Waar staat inmiddels de teller op bij Luxe of Zuinig?

Hoeveel hebben wij bespaard?

Dat is een flink bedrag! Maar interessanter is, waar bestaat deze besparing uit?

10% Korting Bio producten
€3,80

Niet verassend, wij kopen vrij weinig bio producten, en dit stamt vooral uit de periode dat de melk producten (wij kopen normaal uitsluitend De Zaanse Hoeve) slechter verkrijgbaar was. Hierdoor koos ik voor de Bio producten omdat die op deze manier (met Premium bonus) goedkoper waren dan  Albert Heijn huismerk. (Hoofdrekenen loont soms toch ;-))

Mijn Bonus Box - Premium
€30,90

Had ik al gezegd dat ik fan was van de bonus box? We zijn inmiddels wel een beetje achter het algoritme die nu gebruikt wordt. Vaak, komen de producten die je vorige week hebt gekocht in de supermarkt de week erna of die week daarna weer in de bonus box. Als je dus slim inkoopt kan voor die periode kan je, zodra het product in de bonusbox komt, goedkoper inkopen en daarmee weer meer besparen. 

Maar ik moet ook eerlijk zijn, want deze besparing zit hem, even snel gekeken, over de gehele bonus box. Met andere woorden, ook over het non-premium gedeelte. Immers, ook zonder premium kan je gewoon gebruik maken van de bonus box. Dus hij staat hier met stip op nummer 1, maar dit is ook wel een gemene omdat dit verder weinig met de premium te maken heeft. Je kan alleen meer producten activeren. 

Het geeft dus eerder iets aan over hoe positief ik ben over de bonus box dan over het premium gedeelte. Immers je kan nooit onderscheiden of de aanbieding is gebruikt boven de standaard van vijf bonus box activaties.

Extra koopzegels 
€12,00

De koopzegels, Hier deed ik het om toen ik begon met Premium. En dit komt overeen met mijn eigen berekening. We sparen sneller zegels, en daardoor ook meer boekjes wat weer meer euro’s oplevert. Mijn eigen berekening na een jaar zou €23,87 moeten zijn, en als we nu halverwege het jaar op €12,00 zitten gaat dat dus helemaal volgens plan.

Extra Spaarzegels en Extra AH Miles
+ 202 Zegels
+ 856 AH Miles (€4,28)

De spaarzegels kan je niet omrekenen naar geld. Maar de AH Miles wel. 2000 AH miles staat gelijk aan €10,00. Daarmee is een AH Mile €0,005 waard. Weer omgerekend naar extra AH miles komen we uit op €4,28.  

Nu zag ik in de shop van de AH miles nog iets leuks. Namelijk dat je ook AH Premium met AH Miles kon kopen! Voor 2400 AH Miles kreeg je het voor €0,00. En feitelijk kan je hiermee voor niets, ik zou namelijk niet weten waarvoor ik anders de miles zou gebruiken afgezien van winkeltegoed, premium proberen.
Wat ik nog niet uitgevonden heb is of je er ook mee kan verlengen. Dat is een vraag die ik nog aan de klantenservice ga stellen, maar als dit zo is dan is het helemaal een lucratieve manier.

Maar hoeveel heb ik echt bespaard?

Als ik de AH teller mag geloven zitten we op €46,70. Maar daar zit zoals besproken de bonus box in die ik niet helemaal eerlijk vind om te gebruiken, omdat je die ook hebt als je geen gebruik maakt van premium. Als ik die eruit haal kom ik na 6+ maanden op de volgende besparing uit.

€3,80+€12,00+€4,28 = €20,08

En daarmee heb ik het abonnement van €12,00 er allang uit. Als nog zou blijken dat ik ook kan verlengen met AH miles wordt het helemaal lachen natuurlijk :-).

Wat gaat Albert Heijn doen?

Zoals altijd met marketing en een nieuw product, zetten ze het voor een lage prijs neer met duidelijk voordelen in het belang van de klant,  om marktaandeel te werven en op die manier het aan de man te brengen. Vervolgens komt er een periode van aanpassingen, vaak in het nadeel van de klant. Mijn vraag is wanneer dit komt…… Of gaat Albert Heijn toch voor een andere strategie? 
Als ik dit mediabericht mag geloven gaan ze juist meer inzetten op loyaliteit programma's inclusief bulk deals. Dat kan ik alleen maar aanmoedigen, maar of ze dat doen voor €12,00 per jaar? Dat betwijfel ik.

Aan de andere kant zou het ook een mooie incentive zijn om klanten meer merk loyaal te maken. Het zou alleen een trendbreuk zijn met hoe het verder zou werken in de wereld. Toch hoop ik dat ze het wel doen, want het is een meer dan prima deal wat ze nu bieden. 

Ik ben in ieder geval enthousiast over Premium en zal deze dan ook zeker voortzetten.

Hoe zit het met jullie? Al aan de premium en hoeveel hebben jullie bespaard?

Reacties

Geldsnor zei…
Al vanaf dag 1 hebben wij het terugverdiend. Je krijgt namelijk 10% korting op de bezorgbundel, die 120 EUR per jaar kost.
Verder, de berekening volgens AH:
11.70 EUR op biologisch
26.54 EUR: bonus Box
12.50 EUR: koopzegels
918 extra airmiles (4,59 EUR).
Wij kopen best aardig veel biologische producten, maar dat blijkt niet per se uit deze cijfers. We halen veel bij de lokale boerenwinkel. Groente & fruit komen nooit van de AH.
De Bonus box gebruiken we maar weinig. Wat een bedroevend slecht algorithme. De spullen die ik nét gekocht heb, hoef ik de weer er op niet meer. Er gaan dus weken voorbij dat we exact 0 bonus-aanbiedingen selecteren. Maar nog nóóit meer dan 5.
Voorbeelden: wijn. Drinken we niet. Nooit. Nooit gedaan ook. Lipton Tea: idem dito. Bertolli olijfolie? Eigen merk!

Maar goed: het is wel gunstig. Met de bezorgbundel (die niet in de berekening zit) is het dus al "gratis". De rest is mooi meegenomen.
Schrijver zei…
Ik had het er al uit met de korting op het jaarabonnement bezorging. Daarnaast idd korting op biologisch, wat soms een product goedkoper maakt dan niet-bio. Dubbele spaarzegels hebben vooral mijn omgeving als een malle voorzien van messen en andere spaarproducten, da's ook een leuke bijkomstigheid.
:-) Ja, de omgeving is altijd blij met die zegels inderdaad
De bonusbox kan in je voordeel werken als je er rekening mee houdt ;-) Maar inderdaad verder is deze niet al te intelligent nee.
Anoniem zei…
Ik bespaar er ook door, o.m. via de bezorgbundel. Maar, er is wel een instinkertje. Toen ik premium afsloot (direct in het begin) was er ook de mogelijkheid om met 50% Bol select af te sluiten. Dus 5 euro ipv 10 voor een jaar gratis bezorging. Inmiddels is mijn select afgelopen (die had ik namelijk al eerder voor de volle prijs afgesloten en het loopt dus niet gelijk) en nu ik dat opnieuw wilde activeren is de 50% korting op Bol optie is verdwenen. Het was ook geen verlenging, ik heb een tijdje geen select gehad (paar weken). Dat vond ik wel vervelend, want dit voordeel telde mee bij mijn afweging om premium te nemen. Het is niet iets waarmee het gelijk verpest wordt, maar wel al een 1e stap naar het uitkleden van de voorwaarden. Ook raar dat ik het afsloot met het aanbod dat die korting voor mij zou gelden, maar dat dit uiteindelijk dan toch niet het geval is.
-JennyL
Balen is dat inderdaad ja. We zullen zien wat Albert Heijn verder nog gaat doen.

Populaire posts