Energieverbruik 2018

Iets later dan ik initieel had gehoopt, maar ik wilde er toch nog een blogpost aan wagen. Mijn energieverbruik in 2018. Allereest wat cijfers.

Overzicht



2018 gasverbruik
2018 was qua graaddagen gelijk aan 2017 (2017: 2627, 2018: 2624) echter mijn gasverbruik is wel hoger geworden (2017: 720 m3, 2018: 870 m3)
Er is echter hier een simpele verklaring voor, en die is te vinden in Februari van dat jaar. We zijn op wintersport geweest, maar dat was precies in de week dat het hier -10, -15 was met een erg koude wind. Aangezien wij een kat hebben en hij natuurlijk alleen thuis moest blijven hebben we de kachel aangelaten op een 13 graden. Echter doordat ons huis natuurlijk niet een nieuwbouwhuis was en we boven ook nog niet verbouwd hadden hield dat wel letterlijk in dat de kachel alsnog overuren moest maken om dit op die temperatuur te houden. In die week alleen waarin we zelf niet eens thuis waren hebben we dan ook 100 m3 verbruikt! Ik schrok er zelf ook van toen we thuis kwamen, maar goed de kat had een lekker huisje voor zichzelf en we hoefde ons geen zorgen te maken over leidingen die konden bevriezen (dat hadden andere mensen op wintersport dus wel :) ) Dan rest ons een verbruik van 50 m3 wat ik toeschrijf aan iets vaker gewoon de kachel hebben aangezet in plaats van de openhaard of een dekentje gepakt.
Niet een heel slecht resultaat maar het had beter gekund in mijn ogen. In 2019 verwacht ik weer terug te zijn op de oude waardes (rond de 750 m3). Het ligt er een beetje aan hoe snel het nu lente wordt (goede vooruitzichten) en hoe lang we mogen nazomeren.

2018 elektraverbruik
Qua elektraverbruik is er niet veel bezonders te melden afgezien van het feit dat we nu al 2 jaar op rij boven de 1600 kWh zijn gekomen (2017:1637 kWh, 2018: 1623 kWh). Dat is opmerkelijk want de jaren ervoor (op het verbouwingsjaar beneden na) bleven we altijd rond de 1500 kWh hangen. Dit jaar is er natuurlijk opnieuw verbouwd op de bovenverdieping wat enkele Kwh kan verklaren, maar of we nog ooit terugkomen op 1500 kWh vraag ik mij af. Het aantal apparaten in huis is wellicht iets gegroeid, maar mijn standbyverbruik is nog altijd laag te noemen met 36 Watt. Heel veel meer hieraan aanpassen kan ik niet, afgezien dat het mij dan in comfort gaat aanslaan. Ik zou het namelijk naar onder de 30 Watt kunnen brengen, echter werkt mijn smarthuis dan pas nadat ik stekkers in het stopcontact heb gestopt. Iets dat ik het niet waard vind. Ik ben dan ook benieuwd dit jaar op hoeveel kWh ik ga uitkomen.

2019
Een vooruitzicht naar 2019 geeft mij dan ook een soortgelijk beeld als 2019. Januari voor gasgebruik en elektragebruik ligt een stuk lager qua verbruik dan vorig jaar, en hetzelfde beeld zien we ook voor februari. Maart is nog even afwachten wat hiermee gaat gebeuren. De vooruitzichten zien er lenteachtig uit, maar of dat voldoende is om de kachel uit te kunnen zetten is nog maar de vraag.

Hoe ziet jullie energieverbruik eruit in 2019 ten op zichtte van 2018?


Reacties

Unknown zei…
Heel erg goed 385 m3 en 1700 kwh eengezinswoning met 6 personen. 2019 vanaf maart zonnepanelen dus verwacht een nog lagere gasverbruik:)
Dat is inderdaad wel erg weinig ja, dat red ik niet! Woon je toevallig in een redelijk recente woning met een goede isolatie?

Populaire posts