Beleggingen - update

Sinds 1 januari ben ik begonnen met beleggen. Hier heb ik al eerder over geblogd. Maar hoe staat het er inmiddels voor met deze beleggingen? Hierbij een update.

Overzicht
Het overzicht ziet er als volgt uit.



Instap moment
Laten we voorop stellen dat ik een gelukje had met het instappen. Er was net een drop van 10%-20% geweest in december 2018 waardoor ik in Januari 2019 goedkoop kon inkopen met een startbedrag. Inmiddels is de beurs weer hersteld en dat betekent dat ik hierin dus ook het resultaat van terugzie.

Als gevolg hiervan sta ik momenteel op een totaal + van 9.14% op 1 maart 2019. Dat is toch een behoorlijk bedrag waar we het dan over hebben en iets wat ik nooit had gered op een spaarrekening.

Perspectief
Dit alles is gebaseerd op ongerealiseerd rendement. Een mooie term voor geld dat je nog niet hebt :). En zo moet ik het ook zien. Het ziet er allemaal leuk op papier uit, maar ik zit erin voor de lange termijn en dat houdt in dat ik er benieuwd ben hoe zich dit gaat ontwikkelen gedurende de komende jaren. Wie weet zie ik over een jaar wel een groot -% getal staan. Het blijft immers gokken met geld. Maar ik hoop het natuurlijk niet!

Inleg
Ongeacht welke kant het op gaat heb ik met mijzelf afgesproken elke maand 1000 euro in te leggen. Waarbij ik ook nog stiekem een beetje aan "timing the market" wil gaan doen. Daarmee bedoel ik, dat zodra we nog een keer een dip van 10%-20% meemaken of erger ik een extra bedrag wil inleggen om op die manier mee te kunnen liften op die stijging. Uiteraard is dit een gok. Want is het wel de bodem? Is het juist het nieuwe midden?  etc etc. Maar toch wil ik deze tactiek gaan hanteren. Of het gaat werken... Geen idee.
Interesting times dus, met tot nu toe een positief verhaal. Over 3 maanden zal ik een nieuwe update maken!

Reacties

Ineke zei…
Sinds kort lees ik op je blog omdat ik ook graag zuinig ben en omdat ik van eenvoudig leven houd. Lees het graag! Voor mij geen vliegreizen of luxe auto's. 😉 ik ben gaan beleggen eind vorig jaar en in heel korte tijf 28000 gulden verloren terwijl hetal ruim 20 jaar heel goed ging. Net toen ik begon ging het mis. Dus mijn advies is alleen beleggen met geld wat je gemakkelijk kunt missen. Dus beleggen doe ik niet meer, liever geef ik het aan iemand die het moeilijk heeft. Voor mij is dat makkelijk omdat ik niet meer zo'n hoge levensverwachting heb en meenemen lukt denk ik niet.
Ineke zei…
Staat een foutje. Niet vorig jaar maar vorige eeuw.
Hoi Ineke,
Wat vervelend om te lezen dat je geld bent verloren in beleggen. Het is ook een beetje geluk hebben en vooral spreiden spreiden spreiden. Had ik al gezegd spreiden? Maar ik ben het met je eens dat je alleen geld moet beleggen wat je kwijt kan. Het blijft namelijk een risico. Zelf was ik net zo, alles ging veilig naar de spaarrekening, maar nadeel is dat je daar alleen maar geld op verliest door de inflatie en belastingdienst die ook nog eens komt incasseren als je boven de grens bent.
Ineke zei…
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Ineke zei…
Het kwam als een donderslag bij heldere hemel. De beurzen knapten als ballonnen en weg was al dat vele geld, bedoel niet alleen van mij maar de beurskrach had niemand zien aankomen. Gebeurt wel vaker en het leed voor velen is dan niet te voorzien.
Daarom is mijn mening speel nooit met geld dat je nog nodig hebt.
Om de zoveel tijd gebeurt zoiets, je kunt er vast iets over op het web.
Ja, je wordt gestraft als je verantwoordijk met je geld om gaat. Je blijft belastingen betalen over geld waar al belasting betaald is.

Populaire posts