Financieel Onafhankelijk - De weg ingeslagen

We zijn inmiddels jaren verder met dit blog en ik heb hier voorheen nooit over gehad. Raar, want het past zo goed bij mij en het blog. Financieel onafhankelijk (FO).  Maar wat is het eigenlijk? Is het grijpbaar? Of juist ongrijpbaar?

Deze blogpost zal uitleggen hoe ik FO zie en waar ik graag naartoe wil groeien.

FO
Enkele jaren terug heb ik veel gelezen over FO, wat het is, wat het inhoudt en vooral ook hoe je het moet bereiken. Het zat allemaal in mijn achterhoofd maar ik stopte het altijd ver weg, want ik vond dat ik al genoeg deed aan zuinig zijn en sparen.
Tot afgelopen jaar. We hebben de verbouwing boven gedaan en twee jaar geleden de verbouwing beneden. Het huis is op orde en er is een nieuwe auto. Wat willen we nog meer? Geen idee, de tuin? Ja ook nog de tuin moet gedaan worden, maar daarna houdt het wel een beetje op. Wat dan? Ik was toe aan een nieuw doel en ook nog een die mij extra plezier oplevert FO.

Sparen
Al het geld dat we verdiende ging regelrecht naar de spaarrekening. Met de verbouwingen en de auto ging er natuurlijk alleen geld van die spaarrekening af, maar dat waren (op de auto na dan) investerings opbjecten. Zeker nu de huizenprijzen omhoog gaan als een raket is de meerwaarde van het huis inmiddels dusdanig hoog geworden dat we de verbouwingen dubbel en dwars hebben terugverdiend. Een fijn gevoel. Enige object waarvoor nu nog wordt gespaard is de tuin, maar dat kost (slechts) een paar duizend euro wat al klaar staat.
Er wordt nu dus gespaard voor niets en dat is erg zonde met zo een lage spaarrente. Want het kost alleen maar geld.

Mijn Doel
Daarom ben ik mij gaan verdiepen in FO. Ik wil net als ieder ander in staat kunnen zijn om te stoppen met werken wanneer ik wil zonder mij zorgen hoeven te maken over het feit of ik wel genoeg geld zal hebben om rond te komen. Dit is dus wat anders dan vervroegd met pensioen gaan zoals sommige willen. Dit is bedoeld dat zodra ik een pauze wil hebben van X jaar of mijn huidige baan niet meer leuk vind ik ervoor kan kiezen te stoppen en alsnog inkomsten ontvang via mijn passieve inkomsten. De zogenaamde “Fuck you” money.

Hoe ga ik dit bereiken
Ik heb hiervoor meerdere plannetjes staan.

1. Hypotheek aflossen
a. Hier heb ik een plan om in 30 jaar af te lossen. Hier wil ik eigenlijk niet vanaf wijken omdat dit rendabeler is voor mij vanwege de leenconstructie.

2. Cash Buffer van 1+ jaar
a. Deze hebben we in de afgelopen jaren bereikt en zorgt er min of meer voor dat 1 van ons beide kan stoppen wanneer hij/zij dat wil voor deze periode indien nodig. Ik zie dit echter meer als een noodbuffer (hoe gek dit ook klinkt) en die wil ik dan ook echt niet aanraken gezien hieruit ook eventuele grote calamiteiten betaald kan worden.

3. Beleggingen
a. Dit is iets wat ik voorheen altijd uitsloot omdat ik niet beleggersminded ben. Als gevolg hiervan heb ik mij nooit hierin verdiept tot op vorig jaar. Inmiddels ben ik het avontuur aangegaan en zal hierover een aparte blog spenderen

4. Vastgoed
a. Ook hierin ben ik mij aan het verdiepen, maar nog niet het avontuur aangegaan. Ik verwacht namelijk dat de bubbel ergens moet barsten waarna het een goed moment is om hierin in te stappen.

5. Savingsrate verhogen
a. Om dit allemaal te bekostigen per maand is het zaak snel en goed mijn huidige savingsrate in kaart te brengen. Ik heb al snel gekeken en zie dat ik in de afgelopen 10 jaar op een gemiddelde savingsrate van 40% kom. Deze wil ik verhogen naar 50% of 60% in de komende jaren. Hierover ook binnenkort een nieuwe blogpost.


Genoeg te vertellen denk ik zo. 2019 wordt in ieder geval een interessant jaar voor mij 

Reacties

HereIsTom zei…
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die leenconstructue van je hypotheek?
In 95% van de gevallen is het toch voordeliger om versnelt af te lossen!
Wij hebben de hypotheek een aantal jaar geleden volledig afgelost na 15 jaar en kan je vertellen dat dat heerlijk voelt en je houd ook nog eens veel meer over per maand, kan je savingrate ook flink omhoog!
Dat is het bij ons niet :) Maar daar zal ik later eens een blogpost over uitwijden.
Erg lekker dat je geen hypotheek meer hebt. Ik zat er vandaag eens naar te kijken en de totaal uitgaven gaan er inderdaad een pak mee naar beneden. Daar staat wel tegenover dat de HRA natuurlijk ook weer voor minder inkomsten zorgt. Effectief zal dit ongeveer 500 euro per maand besparen. Een flinke pak met geld dat zeker.

Populaire posts