Wat zijn de kosten van een huis in 2014?

Dit weekend ben ik eens op zoek gegaan naar de kosten van onze woning in 2014. Hoeveel meer moeten we gaan betalen ten op zichtte van vorig jaar? En vooral ook wat gaat het meeste kosten? Zoals altijd hierbij een overzicht met links 2013 en rechts 2014
De kosten van een huis in 2014

Kosten op een rij
Er is duidelijk te zien dat bijna alles op dit moment rood kleurt en dat klopt want in 2014 gaan de verhogingen onverminderd door ondanks dat het nog steeds crisis is. Hoe bedoel je lastenverlichting? Maar waar gaat het vooral in zitten?
Laten we beginnen met de belastingkosten.
Hier vallen de onroerendzakenbelasting, afvalstoffen, rioolheffing en waterschapsbelastingen in. Bij elkaar gaan deze ruim €70 omhoog. Hierbij zijn nog wel de onroerendzakenbelasting en waterschapsbelasting de grote onbekende, want ik heb nog gerekend met de oude WOZ waarde omdat de nieuwe nog niet bekend is. Het kan dus zomaar zijn, dat deze hoger of iets lager komt te liggen.
Toch vind ik het een forse verhoging daar deze vorig jaar slechts met €46,60 zijn gestegen. Dat is bijna een volledige verdubbeling. Zo zie je maar dat de overheden hun bugetten toch echt eerder op orde willen krijgen door meer geld te vragen van de burger dan te snijden in uitgaven. Zelfs midden in een crisis.

Overige kosten
We houden dan nog de overige posten over. Om positief te beginnen zullen onze energiekosten naar verwachting met €200 afnemen. Dit zal waarschijnlijk aan het einde van het jaar nog verder oplopen omdat we natuurlijk zijn overgestapt en een welkomstbonus aan het einde zullen krijgen van €268. Hier zullen de iets hogere kosten van vastrecht nog vanaf moeten. Maar we hebben ook nog te maken met een lagere netwerkkosten. Ik heb voor het gemak maar €200 genomen. Maar mijn vermoeden is dat deze dus nog meer zal zijn.

Water dan. Hier verwacht ik geen grote wijziging in kosten. Ook al is water duurder geworden door de belastingverandering hebben we het hier over 16 cent per m3 meer. Aangezien we maar 45m3 per jaar verbruiken komen we dan uit op €7,20 extra aan kosten.

Voor televisie, internet en telefoon zijn de kosten dit jaar echter ook behoorlijk veel hoger dan vorig jaar. Namelijk wel €77,85. Er is echter een goede verklaring voor, want vorig jaar ben ik van abonnement veranderd die iets duurder is namelijk €55 euro per maand. Waar dit voorheen minder was en we een korting te pakken hadden. In september is nog wel het plan om te bellen voor korting, maar ik ga even uit van het slechte en dat is de volle pond voor het hele jaar.

Houden we verzekeringen over. En die zijn dit jaar ook gestegen met €41,96. Hier heb ik reeds een blog over uitgewijd dat ik dit jaar alles ga uitzoeken of we niet ergens goedkoper uit kunnen zijn, maar hier later meer over.

Conclusie
Onderaan de streep lijkt het erop dat we ondanks alle verhogingen toch een kleine + van €2,30 mogen noteren. Maar dit komt alleen doordat de energiekosten zoveel lager uitvallen. Nu alle energiemaatschappijen ook slimmer aan het worden zijn met het houden van klanten en de kortingen ook aan hen te geven moeten we nog maar eens kijken ergens in september hoe het er dan voor staat. Wie weet dat welkomstbonussen helemaal niet meer bestaan. We zullen het zien!

Hoe zien jullie kostenposten er voor 2014 uit?

Reacties

Ernie zei…
Ik krijg mijn budget rond. Inkomen - alle kosten = x bedrag - sparen = bijna 0
Klinkt vreselijk bijna nul, maar alles wat bij x bedrag over is stort ik op de spaarrekening. Is er een kostenpost toch hoger uitgevallen dan wordt het bedrag van de spaarrekening afgehaald. Kortom ondanks de 'crisis' kunnen we goed leven. Nu alleen nog gezond blijven en werk houden. Alhoewel....... zonder werk is wel lastig maar zonder gezond zijn is 'vreselijk'.

Populaire posts