Boodschappen budget in 2014

Zoals ik reeds eerder heb gemeld in het jaaroverzicht hebben we vorig jaar ons budget van €200 overschreden en dat behoeft dus een wijziging om binnen budget te blijven want deze is te krap voor ons. Laten we eerst eens onze kosten van de afgelopen 3 jaar bekijken.

Kosten voor boodschappen afgelopen 3 jaar
Het verleden
Zoals er te zien is, zijn we in kosten gedaald in 2012 en om daarop door te werken had ik bedacht dat we in 2013 het dan moesten gaan doen met slechts €200. Helaas is dat plan mislukt en zijn we zelfs op een gemiddelde gekomen van €217,51. Dat is fors hoger dan het budget dat ik had gesteld. En dus is het zaak dat we weer rond een mooi bedrag kunnen gaan komen.

Het plan
Welk budget kunnen we dan realistisch stellen in de afgelopen 3 jaar? Als ik kijk naar het gemiddelde bedrag voor de afgelopen drie jaar komen we uit op €215,20. En dat vind ik een mooi uitgangspunt om een budget te stellen van €215.

Onder druk
De vraag is of we ook dit gaan halen of niet. In januari staat deze namelijk al meteen onder druk. De reden hiervoor is echter simpel want het zijn de hamsterweken. We kopen nu dus meer dan gemiddeld, maar dat zal hopelijk zich gaan uitbetalen in de maanden erna.

Conclusie
Afgelopen jaar heb ik het helaas niet gered met mijn budget, maar dit jaar moeten we het zeker gaan redden. Hopelijk kunnen we zelfs onder het budget komen. Ik zal denk ik ook dit jaar iets actiever hiernaar toe gaan sturen. Afgelopen jaar heb ik namelijk niets actiefs gedaan om het terug op niveau te krijgen terwijl dit natuurlijk vrij simpel kan worden bewerkstelligd door minder niet essentiele zaken te kopen. We gaan het zien in 2014. Het budget is er nu nog de daadwerkelijke kosten!

Hebben jullie ook je boodschappenbudget bij moeten stellen voor 2014?

Reacties

Anoniem zei…
Je ziet dus eigenlijk weinig effect van inflatie? Ik bedoel, je gaf in al die jaren eigenlijk ongeveer evenveel uit per maand... Of zijn jullie pas in 2012 op de uitgaven gaan letten?
Ik ga niet over budget, want ik stel mijn budget als de grens.
Als het (bijna) op is, betekend dat dat ik keuzes maak. Soms koop ik niet alles wat ik wil, omdat ik niet genoeg geld ervoor heb.
Door op deze manier met het budget om te gaan, kan je er ook niet overheen.
Blijkbaar is het budget voor jullie meer een richtlijn?
Ernie zei…
mijn budget is het Ni bud budget (zie mijn blog) en daar kan ik met uit. Mocht er binnen ons gezin een financiele crisis uitbreken dan kan het best wel wat minder maar omdat het niet perse hoeft gaan we op dezelfde voet door. Ik zorg dat er altijd een standaard voorraad is in de kast, koelkast en vriezer en zo redden we het prima.
Anoniem zei…
Ons budget is rond de €500,-- per maand. Dit is voor 2 volwassenen, en 3 kinderen (basisschool leeftijd). Ik vind de norm van het nibud te hoog. Ik zou dan ruim 135,00 per week alleen aan voeding kunnen/Mogen/moeten besteden.
Ons budget is ook voor de huidhoudelijke uitgaven. Ik probeer rond de 90 euro per week te blijven, dan wordt er automatisch iets gespaard voor bijvoorbeeld de hamsterweken of maanden met verjaardagen.

Gr. Immy
Ik ga ook niet over het budget, pin 1x per maand en heb dus "porties". Per week 1 portie en op = op!
We zijn in 2012 pas echt gaan opletten. Daarvoor totaal niet.

Populaire posts