2013 in cijfers deel 2: Energieverbuik

Vandaag deel 2 van 2013 in cijfers. Met vandaag het energieverbruik van 2013 die toch wel aanzienlijk minder is geworden en waar ik stiekem toch wel erg trots op ben. Zonder dollen, hier de rauwe cijfers!

Energieverbruik 2013
Energieverbruik grafiek 2013

Totaal
Als we kijken naar het totaalverbruik komen we uit op 1574 kWh en 932 m3 gas. De trouwe lezer zal opmerken dat dit inderdaad ruim onder de 1000 m3 is wat ik als doel had gesteld voor dit jaar! Een goede prestatie dus en daar ben ik ook erg trots op.
Het elektriciteitsverbruik is zeer constant en dat heb ik reeds in eerdere blogs gemeld dat hier niet veel optimalisatie meer kan plaatsvinden afgezien van een nieuwe koelkast. Maar voor een verbruik van 1574 kWh voor 2 personen zitten we zwaar onder het gemiddelde en heeft dit absoluut geen haast.
Voor gas is het voordeel vooral doordat we in september 2012 de ketel hebben vervangen en dit het eerste volle jaar was dat we er voordeel aan hadden. De rest van de verbetering komt door onze nieuwe HR+++ glas en kozijnen. Maar er is nog een lange weg te gaan voordat we op het niveau zijn dat ik tevreden ben. De buitenconstructie is nu goed, nu moeten we de overige elementen (muren, vloer, etc) gaan aanpakken.

Verbruik in vergelijking met voorgaande jaren
Een jaaroverzicht is niets in vergelijking met voorgaande jaren en dat kan ik jullie natuurlijk ook leveren, want het is cijfertjes dag.

Verbruik over de jaren heen
Hierboven is ook duidelijk te zien dat ons elektraverbruik vrij stabiel is. Dit jaar is het iets hoger, maar niet noemswaardig. Het gasverbruik zie je daar en tegen wel enorm dalen. Van 1364 m3 met 2619 graaddagen naar 932 m3 met 3062 graaddagen dit jaar. Waarbij we van 0,52 m3 per graaddag in 2011 naar 0,30 m3 per graaddag zijn gegaan. Een enorme besparing dus!

Je ketel vervangen loont zeker als je van VR naar HR gaat en dat zie je in deze verbruikscijfers, maar ook in deze blog waar ik het ook kan aantonen. Als je dus nog een VR ketel hebt is het zeker aan te raden deze te vervangen, niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor het mileu! Aankomend jaar kan ik echt pas gaan kijken hoeveel onze nieuwe kozijnen gaan opleveren. Maar wat ik merk zit die besparing meer in de comfort hoek dan in de m3 besparing en dat is ook wat waard! Ik heb reeds in deze blog laten zien dat we 42,50% minder warmte verloren in vergelijking met onze vorige kozijnen. 

Concluderend
2013 was een goed jaar in termen van absolute getallen. Ik ben enorm trots op ons energieverbruik en hoop in 2014 onder de 900m3 te komen met hetzelfde aantal graaddagen, want ik hoop nog wel op een beetje winter en dus schaatsplezier! Bovendien zijn we op 23 december ook overgestapt van energieleverancier en dat levert on dus ook een besparing op van ongeveer €300. Dat gaat dus de goede kant op!

Hoe is jullie energieverbruik in 2013?


Reacties

Ri zei…
Hier ook een overstapper. Ik verwacht geen besparing van €300, maar er wordt wel wat bespaard. Nu alleen nog mijn nieuwe levrancier overtuigen van het maandbedrag dat ik wil betalen. Ze laten me nu maandelijks 1/3 meer betalen dan mijn vorige leverancier. En daar ben ik het niet mee eens. Ik beheer graag zelf mijn geld. Dat hoeft mijn leverancier niet voor mij te doen. Terugschroeven van het maandbedrag blijkt echter niet heel eenvoudig. Ze zeggen dat je het heel handig online kan aanpassen. Maar helaas een aanpassing > 10% loopt via een aparte afdeling en die doet er eerst 3 weken onderzoek naar of de aanpassing wel verantwoord is. Erg bevoogdend, als je het mij vraagt. Ik snap wel waarom ze het doen, maar het gaat nu om mijn geld en dan denk ik er toch anders over.
Volgens mij was het bij ons ook omlaag, maar de precieze cijfers heb ik nog niet. Ik kan me voorstellen dat je trots bent.
mmm interessant. Ik was hier ook wel een beetje bang voor, maar ze hebben zelf het maandbedrag op €90 gezet. Dit was €100. Dus toch weer een tientje er vanaf :)
Yelena Yeli zei…
Bij ons loopt het jaar van augustus tot augustus. Tot nu toe verbruiken we minder gas, maar wel meer elektra dan in het vorige loopjaar. Niet zo gek want er is een zoon weer thuis komen wonen en hij doet thuis een computeropleiding. Dus staat er de hele dag een zware PC te draaien en heb ik meer wasgoed.
Ik wil eens op onderzoek uitgaan naar led-verlichting. Spaarlampen vind ik niet zo milieuvriendelijk meer sinds ik weet over het kwik in deze lampen en de nadelen ervan.
Nu heb ik een paar fikse gloeilampen in de keuken en op de slaapkamer van mijn zoon. Als hij daar werkt heeft hij goede verlichting nodig.
Dat we minder gas verbruiken komt vooral door het zachtere weer tot nu toe.
Als het zo door gaat komen wij rond de 1100 KUB aan gas en rond de 2500 aan elektra. Dat vind ik best goed voor een gezin van drie personen waar veel thuis gewerkt wordt. We wonen in een twee onder eenkapper uit de jaren '80 in het noorden van het land.
Anoniem zei…
23 december overstappen en dan nog 300 euro besparen volgen mij zijn de welkom bonussen dan laagst, hoe hebben jullie gedaan ?

Op moment komt punt dat besparen ophoud en dat is hier al jaren zo maar wij zijn tevreden :)
Dan is 1100 nog steeds niet erg veel hoor. Ik neem aan dat de kachel de hele dag aanstaat bij jullie?
Wij zijn al 2-3 maanden geleden gaan kijken en dus gaan overstappen op dat moment. Maar het daadwerkelijke overstapmoment was pas op 23 december :)
Ernie zei…
leuk zulke overzichtjes, ik heb de mijne ook op mijn blog geplaatst maar ik heb er nog geen staafdiagrammen van gemaakt en ook nog niet het verbruik per dag.
Altijd leuk om met excel te rekenen. Overigens zijn wij met 5 personen en vanaf deze week met 4 (dochter is op kamers) Energie 2014 zou dus af moeten nemen.
Overstappen naar een andere energieleverancier begin ik niet aan, ik reken het ieder jaar weer uit (ergens in November) en voor 3 tientjes voordeel begin ik er niet aan.
Yelena Yeli zei…
Ja, de kachel staat de hele dag aan, maar ik zet hem niet meteen hoog. Ik zet hem per halve graad hoger en het grootste deel van de dag is het hier rond de 18 graden. In de avond 19.5
Ik heb veel ramen op het zuidoosten en de zon is een grote hulp bij het verwarmen. Niet in januari, maar wel vanaf maart.
Anoniem zei…
Leuke besparing maar ik vindt het tegenvallen.

Je woning zou lager uitvallen dan een nieuwbouw woning lees ik veel en dan toch ruim 900 M3 gas verstoken bij 2 personen die beide werken.

Stoken jullie s, nachts ook ?

Dat is in nieuwbouwwoning echt lager.

Anoniem zei…
Dan zijn de welkombonussen all time low, in september overstappen is beter.
Wij wonen pas 6 maanden in ons nieuwe huis, dus nog geen echte jaarafrekening. Maar het stroomverbruik ben ik erg tevreden over, met twee personen komen wij ook tussen de 1400 en 1500 KwH per jaar.
Bij het gasverbruik is mijn streven om onder de 3000m3 te blijven dit jaar, en het ziet er naar uit dat het wel gaat lukken (duimen!)
Wij wonen in een enorm grote, oude boerderij en hebben dit jaar gewoon geen geld voor grote aanpassingen. Dat komt allemaal nog in de komende jaren :)
Anoniem zei…
wij wonen met 6 personen in een grote twee onder1 kap uit de jaren vijftig, electra
was normaal 2250 maar dit jaar maar 1750 geen idee hoe maar wel waar, gas is op 1280 blijven steken maar dit komt echt door onze houtkachel, helaas moeten we het hout kopen maar dit is nog goedkoper dan alleen de cv aan, we hebben een hr ketel van bijna 5 jaar oud, en verwarmen daar de woonkamer en keuken (vloerverwarming) totaal 70 m2 maar verbruiken per dag bijna 15 kuub vind het erg veel, we verwarmen maar tot 18,5 graad. 15 kuub gas kost ons 7,50 als we hout kopen verstoken we voor ongeveer 3,50 euro per dag gr. Anne
Ri zei…
Toevallig vandaag nieuw maandbedrag ontvangen. Ze zijn 15% hoger gaan zitten dan wat ik bij mijn vorige leverancier betaalde. En o ja, het gaat pas over een maand in, dus eerst nog een keer flink dokken. Ik heb zin hen een hak te zetten en het komende jaar superzuinig met energie om te springen.

Ik laat het nu maar zo. Ben alleen al wel klaar met deze leverancier. Dus over een jaar moeten ze wel met een heel goed bod komen, willen wij klant blijven. Betuttelend gedoe.
Wij stoken s'nachts niet nee, en dat is dus inderdaad ook waar ik mij zorgen om maak. Er moet natuurlijk wel meegeteld worden dat een nieuwbouw woning wordt gebouwd op isolatie in plaats van isolatie die later wordt toegevoegd, dit zal altijd minder effectief zijn dan het vanaf het begin goed bouwen.

Maar je hebt absoluut een punt.
Dat is een hoop geld dat je dan moet betalen voor 3000m3. Hopelijk vind je het geld binnenkort om daar wat aan te doen. De besparing kan je meteen weer gebruiken voor andere isolatie of in je huis zelf.
Dertiger zei…
ik werk vanuit huis als gastouder (en dus kleine kids en wil het dus niet te koud op de vloer hebben). ongeveer 4000 kwh per jaar en 1100 m3 gas. eigen gezin is 2 volwassenen en 2 kids(4 en 1)
Anoniem zei…
15M3 gas enkel voor vloerverwarming in woonkamer en keuken per dag !!! Daar moet iets grondig mis zijn, gebrek aan isolatie, niet goed ingeregelde ketel/vloerverwarming. etc....

Stook hier max 2,5 M3 gas per dag en dat is voor de hele woning(125m2) de hele dag en bij buitentemperaturen van rond het vriespunt.
Anoniem zei…
Gasverbruik is best aardig, maar stoom fors :(
Dertiger zei…
ja idd maar niet zo gek met 5 doordeweekse dagen thuis werken..we letten neit echt op stroom qua opladers eruit halen enz. in de schuur een extra vriezer en koelkast, vaak lampen aan overdag omdat het huis best donker is, vaak magnetron gebruiken, waterkoker, etc
Anoniem zei…
Ja ik vind 15 m3 per dag ook veel, maar het was nog erger, toen we de keuken met vloerverwarming net aangebouwd hadden was het verbruik 30 per dag, heb de installateur gelijk gebeld want durfde totaal niet meer te stoken, hij is langs geweest en kon niets geks ontdekken toch is het daarna de helft minder geworden..? kan me niet voorstellen dat het aan de isolatie ligt, we hebben overal nieuwe kozijnen met hr+ en ++ glas laten plaatsen, verder hebben we de spouw laten isoleren met die grijze isoparels. onder de vloerverwarming zit een laag van 50 cm piepschuim in de fundering als isolatie. (daar zit geen kruipruimte onder) boven hebben we op de slaapkamers en badkamer de cv ook aan op 1 om de ergste kou eruit te krijgen, zal dit zoveel gebruiken?? verder kan ik niet echt iets bedenken alleen dat toen de vloerverwarming aangelegd werd zei de installateur dat de aanvoerleiding eigenlijk iets te dun was, maar koste veel om te laten vervangen, dus hij zei dat dit niet echt uitmaakte maar dat het iets langer duurt om het warm te krijgen. niet dat het gas daarom zoveel meer verbruikt. merk wel dat het opwarmen het meeste kost, als we hem snachts aanlaten op 18 verbruiken we met dit weer ongeveer 60/70 kuub per week en met vorst rond de 110. zullen die installateurs wel allemaal weten hoe je ketel het best afgesteld kan worden? of moet je daar weer iemand ander voor regelen? zelf hebben we er totaal geen kijk op. gr. Anne
Anoniem zei…
Zou anders een ervaren cv tuner na laten kijken, kan eerst eens kijken of de vloerverwarming correct ligt en goed is aangesloten.

Vloerverwarming is LTV en dat wil je zo laag mogelijk hoeden zowel in aanvoer en retourtemperatuur dus bijvoorbeeld 35/15 en dat is vaak te bereiken met een variabele pompsnelheid.

Vaak zie te hoge temperatuur met als gevolg een te hoge retourtemperatuur en door te hoge pompsnelheid ben je continue weer warm water aan het verwarmen wat eigenlijk niet nodig is.

Echt een aanrader een pro langs laten komen want als je er geen verstand van hebt is er geen beginnen aan en je hebt ook een warmtebeeldcamera nodig en zo kun je gelijk bij wat kouder weer de koude bruggen opsporen en aanpakken.

En radiators boven aan is vaak geen punt want een Hr ketel is vaak enorm over gedimensioneerd en je moet de warmte wel kwijt kunnen maar een radiator is wel eenvoudiger waterzijdig te inregelen.

Succes !!!

Anoniem zei…
Deze vaktermen zeggen me niets.. de temp van de vloer staat niet zo hoog, heb hem teruggedraaid van 50 naar 35 ongeveer maar of dat dat iets helpt, Ik ga eens kijken wat het kost om zo iemand langs te laten komen. bedankt voor de info.

Populaire posts