donderdag 2 januari 2014

2013 in cijfers deel 1: Financieel overzicht

2013 is voorbij en dat betekent ook dat alle lijstjes van onze uitgaven op een rij gezet kunnen worden en we een compleet beeld voor het hele jaar hebben. Laten we beginnen.

Totaaloverzicht
Voor het eerst zal ik een plaatje van onze lopende rekening laten zien op dit blog. Voorheen heb ik dit nooit gedaan omdat ik altijd het gevoel had dat het erg inbreuk op de privacy was, maar goed. Ik post in feite de achterliggende cijfers ook waardoor je zelf tot conclusies kan komen. Vandaar mijn wijziging. Bovendien is het heel erg duidelijk om het overzicht erbij te hebben.
Totaaloverzicht 2013
Het eindplaatje laat zien dat we in 2013 voor onze gezamenlijke rekening een mooie groene + kunnen neerzetten van €3823,58. Minder dan we hadden gehoopt, maar daar waren zo de redenen voor. Maar zoals gezegd dit is slechts het totaalplaatje die positief is, hoe hebben we het er vanaf gebracht op een niveau dieper? Oftewel, waar hebben we het aan uitgegeven?

Uitgaven op een rij
Normaal had ik een blog voor december natuurlijk gehad voor de uitgaven daarvan, maar met deze jaarafsluiter kan ik deze meteen meenemen. Laten we eens een kijkje nemen in detail.
Uitgaven op een rij 2013

Uitgaven op een rij in percentages 2013
Eten
Voor 2013 hadden we onszelf een budget toegezegd €200. Helaas hebben we dit doel niet eens in de buurt gehaald en zijn we zelfs in de meeste maanden hier zwaar boven beland en zelfs in december waarbij we de kerstdagen niet eens thuis waren. De reden dat we gemiddeld op €217,51 zijn beland is puur door de maand maart waarin we op vakantie waren. Aankomend jaar moeten we dan ook wat gaan doen aan dit budget want we redden het er gewoon niet mee. Bovendien zal alles volgend jaar ook duurder gaan worden, maar daar zal ik een aparte blog aan wijden hoe we met dat budget om zullen gaan. Voor 2012 was ons gemiddelde €206,58.

Aankopen
In december hebben we weinig aankopen gedaan. Tijd was hier vooral de reden voor. Dit is ook de meeste onvoorspelbare uitgave die we hebben omdat we een hoop zaken scharen als "Aankopen" maar voor andere mensen onder boodschappen bijvoorbeeld vallen. Je kan dan denken aan spulletjes van de bouwmarkt en andere kleine items. Het gemiddelde van €598,22 is omdat we dure meubels in het begin van het jaar hebben gekocht en in mei afgelost. De laatste grote aankoop was in september met de nieuwe laptop. Ik ben over deze post behoorlijk tevreden eigenlijk en ben benieuwd hoe deze er volgend jaar uitziet want als ik hem vergelijk met 2012 stond het gemiddelde op €231,51. Een behoorlijke verhoging, maar geheel te verklaren door bovenstaande aankopen.

Rekeningen
Tja. De rekeningen zijn rekeningen. Waarbij november en december nog de duurste maanden zijn geweest doordat we de jaarbetalingen moesten doen. Gemiddeld komen we daarmee op €335,55 euro over een jaar. Vorig jaar kwamen we op gemiddeld €344,10. Een kleine verlaging. Een goed jaar dus :)

Auto
Van de autokosten heb ik totaal geen beeld of dit nu veel of weinig is. Dit komt mede omdat we zelf nooit een auto hebben gehad en vorig jaar we slechts 6 maanden de auto hebben gehad en geen onderhoudskosten hierin. Maar met common sense is een gemiddelde van €185 per maand (dat is dus inclusief benzine) een nette prijs voor een auto. Volgend jaar kunnen we dus pas zeggen of dit een goed jaar is geweest of dat het nog veel goedkoper moet!

Huis
Deze kosten heb ik denk ik uitvoerig besproken in overige blogs. Maar deze is in 2013 natuurlijk uitzonderlijk hoog geweest omdat we alle kozijnen hebben vervangen. Dit zal aankomend jaar aanzienlijk lager zijn, zo niet op 0 staan. We moeten natuurlijk ook nog even sparen :)

Vakantie
In vergelijking met 2012 zijn onze gemiddelde vakantiekosten verdubbeld. We zijn dan ook 2x op vakantie geweest in 2013 wat uiteraard ook meetelt. Een keer naar Cuba en de tweede naar Rome. Waarmee we op een gemiddelde komen van €410,59 tegenover €260,08 in 2012.

Gezamenlijke spaarrekening
We hebben in september 2013 ons doel bereikt om €10.000 op onze spaarrekening voor calamiteiten te hebben. Daar zijn we heel erg trots op en zeker gezien de overige uitgaven vind ik dat behoorlijk netjes dat we uit zijn gekomen op een + aan het einde van het jaar. Helaas hebben we daarna geen spaardoel meer gesteld, maar in het nieuwe jaar wil ik hier toch weer graag aan beginnen waar ik jullie binnenkort meer over zal melden. De afgelopen 3 maanden zijn we namelijk tot stilstand gekomen in onze groei en dat kan natuurlijk geen toeval zijn. Maar laat ik hem nog even erbij pakken omdat ik zo trots ben dat we het doel hebben bereikt van €10.000!

Saldo gezamenlijke spaarrekening
Conclusie
2013 is een duur jaar geweest we hebben in totaal €67.450,07 uitgegeven. Waar we in 2012 slechts €37.416,45 hadden uitgegeven. Hier is het overgrote deel dat hierboven valt natuurlijk voor rekening van de kozijnen. Als we namelijk dat bedrag eraf halen komen we op in totaal €41,450,07 uit. Dat is nog steeds €4000 meer. En dat is exact het bedrag dat ik ook dit jaar gehoopt had om extra te sparen. Helaas is dat er niet van gekomen en hebben we dit uitgegeven aan meubels, een laptop en natuurlijk een extra vakantie. Ik sta er nog steeds volledig achter en dan is het absoluut geen probleem voor mij. 2014 zal er waarschijnlijk weer iets normaler uitzien.

Hoe staat jullie financiële overzicht van 2013 ervoor?

17 opmerkingen:

  1. Mijn overzicht is niet zo mooi uitgesplitst als dat van jou. Maar ik zorg wel altijd dat ik voldoende op de bank heb staan als buffer(tje). Zodra ik daar onder lijk te duiken, dan spaar ik meer/geef ik minder uit. Alles wat er boven zit, kan naar een extra aflossing. Morgen word er weer een aflossing gedaan van wat we extra spaarden in 2013. Ik denk dat in de aankomende maand nog eens een aflossing gedaan kan worden en dan zitten we op de 10% en mogen dan niet meer aflossen dit jaar. Dat betekend weer zoveel mogelijk sparen voor het volgend jaar. Maar het kan ook zijn dat we halverwege het jaar een andere bestemming vinden voor ons spaargeld. We zijn in de super luxe positie dat ons huis niet meer onder water staat, dus we mogen wat schuiven met de centjes. Eerst maar eens zien wat er over blijft van het loonstrookje eind van de maand!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 10% dan al. Dat is erg netjes inderdaad! Ik ben zelf ook benieuwd of mijn berekening van mijn loonstrookje correct is geweest in mijn andere posting :)

      Verwijderen
  2. Netjes. Ik vind jullie spaargeld te weinig, maar uiteraard komt dat door de grote verbouwing. Anders hadden jullie flink veel spaargeld gehad.
    Goed gedaan afgelopen jaar. Nu maar hopen op net zon jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Robb,
      Dit is alleen onze spaarrekening van onze gezamenlijke rekening. We hebben natuurlijk zelf ook nog spaarrekeningen, maar die zijn echt prive, prive natuurlijk :)

      Verwijderen
    2. Persoonlijk vind ik voor een huishouden van 2 personen een spaarbedrag van € 10.000 een prima spaarbedrag. Maar goed, dat bepaalt ieder voor zich.

      Hier ooke en heel positief 2013. Zo positief zelfs dat we de laatste dagen van het oude jaar hebben moeten puzzelen om heffingsrente te vermijden. Gelukkig was de regeling daar dat er als je huis ten opzichte van de WOZ-waarde onder water stond, er extra in de hypotheek ingelegd mocht worden. We dachten dat we daar niet voor in aanmerking zouden komen, maar dat kwamen we gelukkig wel. Onze bank ging namelijk uit van de hypotheekschuld op 1/1/2013 en niet van het bedrag dat we in 2013 inmiddels bereikt hadden, waardoor het huis eigenlijk alweer boven water stond. Een klein mazzeltje dus op de rand van 2013. Een relatief mazzeltje natuurlijk. Een huis dat onder water staat is natuurlijk nooit leuk...

      Verwijderen
  3. Je bent toegevoegd aan mijn leeslijst! Kende je blog nog niet. Goede info!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi jullie hebben flinke uitgaven gedaan op jullie vakantie, wat natuurlijk wel goed is voor de economie :)
    Leuk om te zien wat jullie lasten zijn en wat jullie hebben kunnen sparen, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Duidelijk overzicht, ik denk dat de extra uitgaven die gedaan zijn goede, welbewuste keuzen geweest zijn. Jullie mogen erg trots zijn over jullie begroting.
    En de boodschappen, dat komt wel toch ? ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, bedankt. Ik hoop dat het inderdaad goed komt met de boodschappen. Maar goed, er zijn ergere dingen.

      Verwijderen
  6. Zo wat een duidelijk overzicht zeg! Nou, mijn financiële overzicht weet je al, die is niet zo best ;) maar we zijn nu heel hard bezig om dat in dit jaar al een stuk positiever te krijgen! En de boodschappen...bijna alles is ook duurder geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat je er zo bewust mee bezig bent zegt al genoeg en geeft mij aan dat je dat dan ook zeker gaat redden!

      Verwijderen
  7. Wij hebben ook een grote investering gedaan afgelopen jaar. Een nieuwe overkapping en van een ander terras een nieuw plafond erin en een nieuw tuinhuis. Ruim 8000 euro heeft dat gekost. Ook hebben wij 6000 euro afgelost. En komend jaar weer de aflossing (20% op dat hypotheekdeel) van 6000 euro en een nieuwe vloer. (gok 5000) Daarnaast moet onze zoon een nieuwe slaapkamer. Het bedrag dat wij gaan sparen komend jaar zal dus ook weer besteedt worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zolang je achter je keuzes staat en ze kan verantwoorden is er natuurlijk niets aan de hand!

      Verwijderen
  8. 217 voor eten gemiddeld per maand schrijf je. Je vindt het belangrijk want je streeft een budget van 200 na. Wat houdt deze post eigenlijk in? Dagelijks brood, boter en beleg voor het ontbijt? Plus hammetjes in de middag als lunch op het werk en 's avonds aardappelen, groente, een stukje vlees en jus? Of eet je heel bewust maar 1x per week een stukje vlees? En koop je het daadwerkelijke eten in grote hoeveelheden in en bereid je deze ook zoveel mogelijk in 1 keer om zo dezelfde maaltijd een paar keer per maand uit de diepvries te genieten? En wat drink je dan? Water of ook wel eens melk die je dan in de supermarkt moet kopen. Kortom: is dat bedrag zonder andere huishoudelijke zaken zoals afwasmiddel, handzeep, tandpasta, shampoo, tandenborstel, afwasborstel, vaatdoekje, dweil, allesreiniger, WC papier etc maar ook zonder alcohol houdende drank, rookwaren, snoepgoed, frisdrank wellicht dat je dan in de supermarkt moet kopen? Ja ik weet ook wel dat je 10 kg peulvruchten in de groothandel voor zeg 2 Euro kan kopen en dat je daarvan dan weken lang kan eten, doe je dat zo? Ik vraag dat gewoon uit interesse om te zien hoe je aan het budget van 200 per maand komt want dat is ongeveer het NIBUD bedrag per maand voor 2 volwassenen voor eten nodig hebben maar zonder de zaken zoals shampoo, handzeep etc. Als je dat wel berekent per maand, wat is dan het totaal bedrag per maand?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze post houdt in dat alle goederen uit een supermarkt meetellen als budget. Daar vallen dus een hoop dingen in waaronder onze kat (en geloof me die post is aardig groot voor dat beest). Wij eten vrijwel elke dag vlees en vinden dat een luxe die we graag kunnen behouden.
      Daarnaast drinken we vrij veel melk en dat dan ook bij de maaltijden. Alcohol kopen we niet vaak, maar zit ook in het budget dus. Roken en andere dingen doen we niet en zijn we dan ook niet veel geld aan kwijt.
      Dit alles kopen we bij de albert heijn.

      Nu zul je je afvragen of dit mogelijk is, maar dat is het zeker. Gewoon goed op de aanbiedingen letten en eten koken voor meerdere dagen dan kan je aardig op budget blijven zitten :)

      Verwijderen