vrijdag 13 december 2013

On-call diensten

Het is weer de afgelopen tijd stil geweest en dat is niet zonder reden. Deze week is weer eens mijn on-call dienst van mijn werk. Iets wat ik 2 weken geleden ook al had doordat ik een dienst had overgenomen van een collega. En op de 1 of andere manier heb ik altijd de mazzel dat ik ook daadwerkelijk wordt gebeld, of dat er systemen omvallen waarna ik aan de gang moet.

Twee weken geleden had ik dit ook al dat er iets om 2:30 in de ochtend omviel en ik wakker werd van de smsjes die dat genereerde. Opgelost maar goed voordat je dan weer in je nest ligt is het alweer 5:00. En om 6:30 staat de wekker alweer. De baas verwacht natuurlijk wel dat ik daarnaast ook de uurtjes maak. Daar bovenop kwam die zaterdag ook nog eens iemand die belde om 08:00 in de ochtend terwijl ik in diepe slaap was. Waarbij de conclusie was dat hij mij helemaal niet mocht bellen voor dat issue.

Deze week heb ik vrijwel elke dag mazzel gehad. De maandag begon al goed waarbij ik denk ik wel 12+ uur hebt gewerkt. In de nacht werd ik wakker van smsjes om 02:00 en 04:00. Dinsdag gewoon gewerkt. Maar in de avond werd ik om 0:10 gebeld wederom voor iets waarvoor ze me niet nodig hadden. Woensdag was een dagje rustig, maar donderdag..... Op het werk leek wel alles om te vallen en daardoor was ik van 8:30 s'morgens tot 21:00 s'avonds aan het werk. Gevolgd door nachtelijke smsjes om 0:40 die mij uit mijn slaap hielde.

Tja, en nu is het vrijdag en zit ik te bloggen. Want ik heb vrijdag lekker vrij genomen. Ik ben nog steeds on-call maar ik hoop vandaag een mazzel dagje te hebben dat ik eens niets hoef te doen, en gewoon kan genieten van een rustige dag en wat rond het huis kan doen. Gelukkig is de volgende dienst pas weer ergens in Januari dus ik kan weer even opladen.

9 opmerkingen:

  1. Het lijkt me heel apart om 'on call' te zijn. Ook wel lastig. Omdat je niet echt rustig ergens aan kunt beginnen lijkt me. Je kunt immers elk moment worden opgeroepen? Petje af dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, de verwachting bij ons is dat je binnen 30 min thuis kan zijn en dus aan de slag kan gaan. Echter moet ik er wel bij zeggen dat ik op de 1 of andere manier altijd pech heb. Veel van mijn collega's hebben in al die jaren nooit iets gehad...
      Ze melden mij dan ook altijd dat ik het wel verdiend zal hebben :P

      Verwijderen
  2. Het lijkt mij ook helemaal niet handig. Dan zou ik nog liever gewoon een nachtdienst hebben, denk ik! Dan stel je je erop in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel herkenbaar. Ik heb ook jaren 24x7 diensten gehad. Overdag gewoon werken en op de meest vervelende momenten ook gebeld worden met storingen. Soms was je dan van 2 tot 6 uur 's ochtends bezig terwijl je dan om 7 uur weer in de auto kon stappen om naar je werk te gaan. De standby vergoeding was wel aardig en elk uurtje extra werken werd dubbel uitbetaald en kon ook nog worden gecompenseerd met vrije tijd. Toch ben ik blij dat ik er vanaf ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. krijg je de uren ook gewoon uitbetaald? wel lekker dan. vriend heeft ook extra diensten. met 3 mensen moeten ze 5 avonddiensten en een zaterdag vullen, naast hun normale uren. 1 ervan heeft de pech een all in contract te hebben, dus krijgt geen overuren uitbetaald.. andere collega en vriend gelukkig wel. gemiddeld 2 avodndiensten per week en 1 a 2 zaterdagen per maand..de avonddiensten vanuit huis gelukkig soms erg rustig maar soms ook druk vanaf dat hij thuis komt tot 22/23 u soms.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Pittige week zo zeg!

    Ik hoop van harte dat je vandaag inderdaad een hele rustige dag en nacht hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat hakt er wel in zeg.. Lijkt mij helemaal niks! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Niets voor mij on call. Als ze me wakker maken (midden in de nacht of zo) dan ben ik bloed chagrijnig. Waarschijnlijk wordt ik niet eens wakker van een sms, een kanon is beter (ha ha)
    Gelukkig voor je dat je in januari pas weer aan de beurt bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn man heeft een week per maand 'avonddienst' voor een IT helpdesk, gelukkig gewoon thuis. Hij krijgt ervoor betaald, de internetaansluiting wordt vergoed, en per oproep krijgt hij €8,50. Het is dan elke avond van 6 tot 10, en een hele zaterdag. Meestal kan hij lekker op de bank liggen nietsdoen, maar afgelopen week was het druk, omdat veel klanten voor het einde van het jaar / hun contract nog even hun computer op orde willen brengen.

    Ik probeer het geld dat hij met deze extra dienst (het is vrijwillig) verdient apart te zetten voor een groot project waar hij zijn zinnen op heeft gezet.

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen