Je netto salaris in 2014 deel 2: Algemene heffingskorting en daadwerkelijk gevolg

Als het goed is, is je laatste salaris van 2013 gestort en gaan de meeste mensen er vanaf januari netto in januari op vooruit en de veel hogere inkomens op achteruit. Maar hoeveel ga je er op vooruit/achteruit en wat zijn al die kortingen toch? Vandaag een blog over de algemene heffingskorting en de gevolgen ervan in 2014.

Algemene heffingskorting
Naast de arbeidskorting heeft ook iedereen die werkt recht op de algemene heffingskorting. Voor 2013 was dit een bedrag van €2001. Hier zitten wel wat restricties aan, zo was het voor 2009 mogelijk dat als je minder dan dit bedrag verdiende, en je een fiscale partner had, de belastingdienst je dit bedrag moest uitbetalen. Dit is sinds die tijd versobert zodat dit niet meer het geval. Nu in 2014 wordt er nog een wijziging gedaan. Deze algemene heffingskorting wordt namelijk inkomensafhankelijk. Deze zal er als volgt uit gaan zien:
Afbouw algemene heffingskorting in 2014 t/m 2017
Gevolg in 2014
Laat ik weer een inkomen van €2800 per maand nemen en zien wat dit daadwerkelijk voor gevolgen heeft.

Algemene heffingskorting 2013:  €166,75 per maand, €2001 per jaar.
Algemene heffingskorting 2014: €175,25 per maand afbouw €23,17. €2103 per jaar - €278,04 = €1824,96

In eerste instantie lijkt het dus alsof je meer heffingskorting zal ontvangen, maar alles doorgerekend krijg je dus juist minder heffingskorting.  Waar je er met de arbeidskorting van gisteren nog €374,04 op vooruit gaat, ben je nu de meeste winst alweer kwijt en hou je nog  €96 verschil over (op jaarbasis). Hoe hoger je salaris, hoe meer je zal kwijtraken en ook hoe sneller je dus over de €0 gaat en uiteindelijk moet gaan inleveren.

Hoe ziet je loonstrookje voor 2014 er dan uit?
Dit is denk ik wel de belangrijkste vraag voor iedereen. Hoe ziet deze er nu precies uit na al deze veranderingen? Want zoals gewoonlijk kan je niet stellen dat je dus bij een salaris van €2800 dat je dus €96 extra per jaar te besteden hebt want hier zitten dan weer andere rekenregels aan vast. Laten we het voorbeeld doorzetten en kijken wat voor voordeel dit je nu daadwerkelijk oplevert in 2014.

Netto salaris in 2013: €2016,75
Netto salaris in 2014: €2045,50
Verschil: €28,75 per maand op vooruit!

Dat betekent dus per jaar dat iemand met €2800 bruto inkomen er €345 op vooruit gaat. Laten we eens kijken hoe het zit met de andere inkomensgroepen.

Netto verschil tussen 2014 en 2013
Zoals te zien is in bovenstaande tabel gaan de meeste mensen in Nederland er iets op vooruit, op de hogere inkomens na. Hier is duidelijk te zien dat er een plafond is ingebouwd dat er voor 2014 een maximum is ingebouwd dat iemand erop achteruit kan gaan, namelijk €617,40. Maar bedenk goed dat dit alleen de vooruitgang/achteruitgang is van aankomend jaar. De nivellering gaat door tot 2017 en zal elk jaar dus een verschil gaan opleveren.

Zijn we dan nu helemaal rond?
Nee, totaal niet. Want nog steeds kan niet iedereen staan de springen als je groene cijfers ziet, want er wordt natuurlijk ook aan de huurtoeslag en zorgtoeslag gezeten die een zeer groot deel van deze verschillen weer teniet laat gaan. Daarnaast zijn er nog de huurverhogingen en de andere belastingen en accijnzen die omhoog gaan waardoor iedereen er wel wat van gaat merken. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de wijziging van het percentage pensioenopbouw.

Conclusie
Volgend jaar zal je iets meer geld krijgen op je rekening, maar bedenk heel goed dat je het kwijt raakt aan de andere kant en dus niet dit geld daadwerkelijk als extraatje kan gaan uitgeven. Bekijk per situatie erg goed waar je geld kwijt raakt via toeslagen en extra kosten, naast je extra inkomsten van je salarisstrook. Reken alsjeblieft alles goed door en zet altijd vraagtekens bij een positievere loonstrook die niet direct uit extra bruto inkomsten komt.

Voor ons zelf zal bovenstaande betekenen dat we daadwerkelijk per jaar enkele tientjes erop vooruit gaan, maar dat we dit meteen weer kwijt zijn aan verhoogde gemeentelijke belastingen etc. Feitelijk merken we er dan ook niets van en ben ik meer bezorgd over de verlaging van de pensioenopbouw. Maar hier binnenkort meer over!

Hoe komen jullie er volgend jaar voor te staan? En hebben jullie alles al doorgerekend?

Reacties

Leuk overzicht! Zeer interessant!
Ik heb op dit moment geen werk, en ga waarschijnlijk hierna in Duitsland werken. Dus voor mij gaat het niet op.
Vriend werkt op dit moment nog wel in Nederland, ik zal zijn loonstrookje in Januari eens in de gaten houden!
Anoniem zei…
Ben ook zeer benieuwd, wij vallen dus zeker onder de hogere inkomens, manlief verdiend 6000 bruto per maand, maar er gaat zoveel af (o.a. pensioen en leaseauto dat er netto 2945 overblijft, is natuurlijk nog een hoog bedrag maar onze vaste lasten zijn bruto 2550 euro, van de belasting krijgen we voor de hypotheek 700 euro terug en omdat ik niet werk krijgen we 155 euro terug, ook dit wordt afgebouwd,.. hoop dat we er uiteindelijk niet al teveel op achteruit gaan, want dan moeten we met een hoog salaris toch goed op ons geld passen..Vind het zelf zo vreemd dat als je met z'n tweeën parttime werkt en ditzelfde salaris verdiend je er veel meer aan over houdt, Je hebt bijna de keus niet om zelf thuis te blijven bij je kindjes! proberen maar wat te sparen om extra aflossingen te doen, zodat onze vaste lasten lager worden, dit zet aan het begin niet echt zoden aan de dijk natuurlijk
Dertiger zei…
ik reken niets door naar per jaar. ik weet nog totaal niet wat ik ga verdienen ojdat ik gastouder ben en dus afhankelijk van de uren dat ik opvangkids heb. elke maand een ander inkomen. en nog even afwachten of er opvangkids bijkomen of niet. man is een trede omhoog gegaan gelukkig na functioneringsgesprek( en dat in een tijd van een enorme reorganisatie.. dus erg blij mee! ) dus we gaan er sowieso iets op vooruit. zorgpremie werd ook op zn loon ingehouden, hebben we ietsje gewijzigd naar goedkoper pakket, dus netto ook daar weer meer uitbetaald. en deze periode voor kerst enorm veel overuren.. dus ben erg benieuwd naar het salaris in januari.. ;) maar ik reken dus niets door naar een jaarbedrag omdat alleen zijn basissalaris zeker is. ik heb geen basissalaris. vandaar dat wij alle inkosmten eerst naar de spaarrekening storten en dan de 1e van de maand een vast bedrag terug naar de betaalrekening zodat we van een vast bedrag per maand proberen te leven.. :) bevalt super.
Eelco zei…
Uiteindelijk zal het dus weinig schelen ten opzichte van 2013, aangezien de kosten niet dalen en het salaris met ongeveer dezelfde bedragen omhoog gaat.
Maggie zei…
Ik vind het heel interessant :-)
Volgens mijn vriend is het gezien de belastingen voordeliger als ik ook werk, zelfs als dat maar één dag zou zijn en hij die dag dan vrij zou nemen. Heb jij enig idee hoe dat zit en kun je dat misschien ook uitleggen? Het is voor mij echt abracadabra.
Geld is tijd zei…
Ah, nog een zuinige man in blogland! Tijd om te gaan volgen. Inkomensafhankelijk loonheffing, wat een politieke onzin: men wil meer nivelleren, maar in plaats van de hoogste schijf te verzwaren (wat op veel weerstand zou rekenen), gaat men een hele ingewikkelde contructie bedenken.
Eigenlijk is de heffingskorting een soort 0de schijf. Een handig middel om de belastingdruk bij lage inkomens te verlagen. Maar de huidige "inkomensafhankelijke 0de schijf" slaat eigenlijk helemaal nergens meer op.
Wilde de huidige politiek niet minder regels in plaats van meer?
Anoniem zei…
ik ga 3 dagen per week met pensioen en blijf 2 dagen werken,mijn inkomsten uit pensioen zijn hoger dan de inkomsten uit arbeid.
dus op mijn pensioen wordt de heffingskorting toegepast, volgens mijn werkgever wordt dan het bruto salaris voor de 2 dagen dat ik blijf werken dan lager.
dit klopt toch niet het bruto salaris voor deze 2 dagen blijft wat er voor staat.ik krijg alleen de heffingskorting niet meer,klopt dit?

Populaire posts