Je netto salaris in 2014 deel 1: Arbeidskorting

Als het goed is, is je laatste salaris van 2013 gestort en gaan de meeste mensen er vanaf januari netto in januari op vooruit en de veel hogere inkomens op achteruit. Maar hoeveel ga je er op vooruit/achteruit en wat zijn al die kortingen toch? Vandaag een blog over arbeidskorting en de gevolgen ervan in 2014.

Arbeidskorting
Wat is eigenlijk arbeidskorting? Heel simpel gezegd is het een korting op de loonbelasting en premie zorgverzekering. Iedereen die werkt in Nederland heeft hier recht op, en hoeft over dit deel geen belasting te betalen. De hoogte van de arbeidskorting is variabel van je inkomen en zal vanaf 2014 bijgesteld worden voor iedereen om op het uiteindelijke doel te komen in 2017. Waarbij dit uiteindelijk voor de meeste inkomens in Nederland het een klein voordeel zal op gaan leveren. Laten we eens kijken hoe de verdeling eruit ziet van 2013 tot 2017 voor de verschillende inkomens: 

Hoogte inkomensafhankelijke arbeidskorting periode 2013 - 2017
2014 en verder
Zoals in bovenstaande tabel is te zien zijn inkomens tot €40.000 de mensen die op dit moment maximaal arbeidskorting ontvangen. Dit fenomeen gaat niet veranderen in 2017, maar de inkomens die daar boven zitten zullen ook meer arbeidskorting gaan ontvangen.  Nu zul je direct denken, dat dit onwijs veel voordeel gaat opleveren want het is nogal een een verschil als je van €1723 naar €2674 gaat, maar dit is niet het enige dat er gaat veranderen voor je salaris, het is namelijk een set van veranderingen om te "nivelleren". Reken jezelf dus nog niet rijk.
Als voorbeeld neem ik een salaris van €2800.
Arbeidskorting 2013: €143,58 per maand.  €1722,96 per jaar.
Arbeidskorting 2014: €174,75 per maand.  €2097 per jaar

Dat is dus een behoorlijk verschil. Maar zoals gezegd is dit niet het enige dat zal veranderen, en dus zal je dit niet als pure winst kunnen gaan zien.

Andere wijzigingen
Zo zal er ook wat gaan veranderen aan de algemene heffingskortingen die ook onderdeel zijn van je netto salaris. Deze zal ervoor zorgen dat bovenstaande arbeidskorting weer minder effect heeft dan wat je hierboven ziet en natuurlijk de belastingen zelf die hier weer over lopen.

Wat zijn nu de echte voor/nadelen?
Morgen zal ik hier een stuk over gaan schrijven en de daadwerkelijke kosten/baten van die nieuwe systeem uitleggen en zien wat de normale medewerker er nu van moet weten!

Reacties

Anoniem zei…
Goed van je om dat eens weer te geven in een schema,
Ben benieuwd of we onder aan de streep er voor- of achteruit op gaan.
Ernie zei…
Het 1e loonbriefje in 2014 is toch altijd een kleine verrassing. Heb ik meer of minder........
Als je morgen op mijn blog kijkt zie je exact wat je meer of minder krijgt :P Een mooie teaser al zeg ik het zelf haha.
pareltje zei…
Terwijl ik onder die 40.000 zit ga ik er jaarlijks ongeveer €500 op achteruit.
Voorlopige teruggave 3013 was 2240 en voor hetzelfde jaarloon in 2014 krijg ik 1840!😡😡😡😡😤😤😤😤😤. En zoals ik het hier lees krijgen de iets hogere inkomens dus meer! Volgens mij klopt het niet echt meer. Ze zouden werken lonend maken maar dat is het dus echt niet!
Dertiger zei…
ik ben gastouder, elke maand wisselend inkomen, hou mn uren bij en ook wat ik evt moet afdragen/terugkrijgen van belastingdienst.. toch wel fijn zoveel overzicht. manlief is een trede omhoog na functioneringsgesprek, minder zorgpremie door wijzigen van pakket(en via zn werk collectief verzekerd, wordt ingehouden op zijn loon dus minder zorgpremie is meer uitbetaald loon) en dus gewijzigde premies/belastingen. zeker een verrassing. veel overuren gemaakt, dus wel hoog deze x. ben benieuwd in januari.. :D ik hopelijk wat oppaskindjes erbij in 2014.. we komen er wel :D
Anoniem zei…
Nivelleren.... Ik val net in de "hogere" inkomensklasse, maar daarbij staat niet hoeveel uren ik daarvoor moet werken...... Mooi systeem hebben we hier, kan net zo goed net als ieder ander lekker rustig aan doen, dat wordt beloond!
B.

Populaire posts