Hoeveel van je inkomen geef jij uit aan huisvesting?

Opeens schoot mij te binnen dat ik altijd wel mooie grafieken maak hoeveel alles allemaal kost en hoeveel geld wij uitgeven, maar hoe is dit in relatie tot je inkomen? Hoeveel procent van je inkomen geef je aan iets uit? Waarbij de belangrijke vraag, "Is dit wel gezond?" te boven komt. Daarom heb ik voor het jaar 2013 voor het eerst eens opgemaakt hoeveel van ons inkomen wij uitgeven aan huisvesting! Hieronder het resultaat.

Percentage van inkomsten besteed aan huisvesting
Kostenoverzicht

Ik heb hiervoor ons kostenoverzicht gebruikt van een woonhuis die ik in deze blog uitgebreid uitleg. Voor het gemak heb ik hiervoor 2013 gebruikt aangezien alle kosten inmiddels bekend zijn hiervoor. Daar kunnen we de volgende dingen uit halen. 

Huisvesting

Puur voor huisvesting komen we uit op 34,6% van ons inkomen dat wij dus uitgeven om hier te wonen. Hier vallen dus alle vast lasten onder behalve tel/net/tv. Dit vind ik namelijk een luxe goed. Daar schrok ik toch nogal van. Want persoonlijk vind ik dat aan de hoge kant. Ik had eigenlijk verwacht dat we rond de 25% zaten, maar dit is blijkbaar toch iets hoger. Vooral de hypotheek is blijkbaar erg hoog voor ons inkomen. Nog wel binnen de marges natuurlijk maar door de percentages eraan vast te hangen blijkt wel hoeveel het wel niet is.

Totale kosten om te kunnen leven

Als we kijken voor alle vaste lasten inclusief de zorgkosten, eten en een extra aflossing op het huis zien we dat we uitkomen op 49,05% van ons inkomen dat we kwijt zijn om te leven. Als je daarnaar kijkt valt het percentage reuze mee. Voor de oplettende lezer zal zien dat de percentages niet kloppen bij dit totaal, maar zoals je ziet heb ik ook de hypotheekrente aftrek er staan. Door deze zakt het percentage omlaag naar onder de 50%. 

Conclusie

In principe kunnen we dus stellen dat we in 2013 voor minder dan 1 inkomen aan uitgaven hebben gehad voor alle essentiële zaken waaronder eten. We hebben dus meer dan 50% over voor de rest waarvan vrijwel het geheel naar de afdeling sparen gaat. Een goede zaak dus en in dat licht bezien zitten we dus ook behoorlijk goed en geeft het mij een trots gevoel het zo te lezen!

Weten hoeveel procent je van je inkomen per maand uitgeeft aan alle zaken?

Reacties

Superinteressant dit! Want het geeft de verhoudingen van de kosten weer, ongeacht het inkomen van iemand. Bedankt dat je dit deelt. Ik ga het bij ons ook nakijken!
Dertiger zei…
ik zou het op jaarbasis moeten bekijken omdat we elke maand een ander inkomen hebben.. en elk jaar is dus ook weer anders.. niet echt interessant voor mij hierdoor. ik vind het belangrijker of we uitkomen met ons geld en of het daarbij lukt om te sparen of dat ergens wat aan gedaan moet worden. en alles lukt met het huidige inkomen.. maar met een vast inkomen is het wel eens interessant idd ;)!!
Fabiooltje: zei…
Dat is dan toch wel exclusief de extra aflossing? Want die kosten maak je nu, om in de toekomst minder te hoeven betalen voor de huisvesting, en je krijgt meer waarde in je huis; dus dat hoort niet bij de kosten, vind ik.
Interessante blog. Ga ik eens helemaal uitzoeken. Wat ik wel vlug telde is dat ik met ingang van het nieuwe jaar voor de hypotheek op 20% zit. De extra aflossing is 12,5% en sparen is 50%. De overige zaken dus 30%. Die 12,5 % vind ik dat in het spaargedeelte thuishoort. Ik zal het ook eens uitpluizen.
Gedeeltelijk heb je gelijk, echter zoals ik in het andere blog probeerde uit te leggen vind ik de extra aflossing voor ons belangrijk genoeg om hier rekening mee te houden. Het is aan iedereen zelf om te bepalen wat je onder deze berekening wilt laten vallen. Iemand anders kan er bijvoorbeeld voor kiezen om zijn hobby mee te financieren. Aangezien ik geen dure hobbies heb maar het huis dus wel erg belangrijk vind. Heb ik de extra aflossing meegenomen.
Volgens een website rondom zero-based budgeting is een percentage tussen de 25 en 35% aan woonlasten de ' norm'. Ik zit gemiddeld op 32%.
Ook voor andere categorieën heb ik het inzichtelijk gemaakt voor mezelf. Gas, water licht en bankkosten is 9%, boodschappen en uit eten 14%, vervoer 14%, kleding 2%, ziektekosten 6%, persoonlijke uitgaven 5%, vrije tijd 5% en sparen 13%. Uiteraard variëren sommige percentages maandelijks, maar dit is even volgens de standaard begroting.
Anoniem zei…
nou ik weet het ook..... ik doe op alle posten goed , muv kinderopvang, overblijf en werkster, das 35% van mijn inkomen.....
Anoniem zei…
Wij (twee dertigers met baby) wonen sinds een paar jaar in Canada en zijn een aantal jaren geleden ook begonnen met een budget. In tegenstelling tot Nederland hebben we hier geen hypotheekrente aftrek, dus voor ons is de aflossing direct zichtbaar in de verminderde hypotheek waarde. Wij zijn voor 2013 uitgekomen op woonlasten van 11.2% (zonder aflossing - dus alleen rentekosten) en 25.0% (met aflossing). Woonlasten zijn hypotheek, verzekering, gas/licht/water en belasting. Voor het idee, wij wonen in een "gemiddeld" alleenstand huis in Calgary, Alberta.

Leuke blog, ga vooral door! Het is fantastisch om te lezen dat er meer mensen zijn die nuchter omgaan met hun inkomen zonder in te leveren op het geode leven. Kunnen veel Nederlanders (en Canadezen!) nog een hoop van leren.
Bedankt! Veel succes in Canada. Het is natuurlijk wel een totaal ander land dan in Nederland met compleet andere denkpatronen en wensen.

Populaire posts