Energieverbruik November

De r zit weer in de maand en dus ook weer een maandelijkse post over ons energieverbruik. De laatste keer dat ik dit deed was volgens mij in april die voor ons het stookseizoen afsloot. Seizoen 2013/2014 is bij ons gestart vanaf november en dus ga ik weer beginnen met mijn maandelijkse overzichten van energieverbruik.
Laten we zoals altijd beginnen met de de overzichtslijstjes met totale verbruiken.

Energieverbruik tot nu toe in cijfers
Energieverbruik tot nu toe in grafiek

Elektra

Ons elektra verbruik is al jaren stabiel. Per dag verbruiken we gemiddeld 4 kWh. Wat praktisch niets is met 2 personen. Enkel in de weekenden verbruiken wij iets meer doordat we dan ook wassen. Zoals ik reeds eerder heb gemeld is bij ons de grootste verbruiker op het moment de koelkast die uit 1992 komt. Ik heb nog nooit een energiemeter ertussen gehad, maar als we niet thuis zijn zitten we ook altijd nog op een verbruik van 1 tot 2 kWh. Aangezien onze modem en router slechts 10 Watt gezamenlijk verbruiken is dit per dag slechts 0,240 kWh. Naast de koelkast kan alleen de kachel dan het probleem zijn, maar deze heb ik vorig jaar al gemeten en verbruikt in standby stand niet meer dan 5 Watt. Wat dus neerkomt op 0,120 kWh. Bij elkaar 0,360 kWh. Uitgaande van een verbruik van 2 kWh per dag kom je dan uit om 68 Watt gemiddeld per uur wat de koelkast verbruikt, als deze continue aan zou staan. Dat doet deze niet, maar dit is de makkelijkste methode van rekenen. Een verspilling van energie dus.

Echter dit zomaar vervangen is niet mogelijk omdat we dit pas gaan doen als we de keuken gaan verbouwen. Tot die tijd zullen we ons verbruik niet verder terug kunnen dringen en zullen we dus ook constant blijven zitten waar we zitten.

Gas

Van Mei tot en met Oktober hebben we vrijwel 0 m3 gebruikt voor de verwarming. Een nette prestatie en waar we niet in de kou hebben gezeten, maar wel hebben opgelet op het verbruik. Hierdoor zitten we in november pas op 770 m3 verbruik. Waar we vorig jaar al op 1082 m3 zaten. Zoals jullie zien hou ik dit ook bij met graaddagen en daar is het verschil ook enorm tot nu toe.
Januari 2012 t/m November 2012: 2451,79 graaddagen
Januari 2013 t/m November 2013: 2654,96 graaddagen

We hebben tot nu toe dus niet alleen minder gas verbruikt, maar het is ook nog aanzienlijk kouder geweest tot nu toe!

Mindergas

Op mindergas vul ik daarnaast ook mijn gegevens in omdat daar een handige vergelijker staat voor de graaddagen en hoeveel je dan bespaard naast het feit dat je het kan vergelijken met gelijke woningtypes. Hier komt het volgende plaatje uitrollen
Het verschil tot nu toe op mindergas.nl

Hierop is te zien dat we tot nu toe 31 % minder gas hebben verbruikt ten op zichtte van vorig jaar met gewogen graaddagen. Hierdoor zijn we van 0,34 m3 per graaddag naar 0,23 m3 per graaddag gegaan. Dit komt gedeeltelijk doordat we vorig jaar september een nieuwe ketel hebben gehad. Dit jaar hebben we natuurlijk nieuwe kozijnen gekregen en dat zullen we ook terug gaan zien in ons verbruik. Weliswaar minder dan een nieuwe ketel, dus het minder verbruik zal ietsjes aflopen doordat we nu in een periode zitten waarbij de nieuwe ketel er vorig jaar ook al was.

Conclusie

November is een maand waarbij we wederom minder gas hebben verbruikt dan dezelfde november 2012. Toen kwamen we uit op 128 m3 en dit jaar op 92 m3. Waarbij vorig jaar er 367 graaddagen waren en dit jaar 360. Voor deze maand zitten we io 0,25 m3 per graaddag waar dit in november 2012 lag op 0,34 m3 per graaddag. Deze maand is er dus al duidelijk een verschil ten voordeel van onze nieuwe kozijnen. Het lijkt misschien niet veel maar het is aanzienlijk te noemen.
De hoop en verwachting is om dit jaar voor het eerst onder de 1000 m3 uit te komen. De prognose op dit moment is 952 volgens minder gas. We gaan het in december zien wanneer ik jullie uiteraard weer update met de eindresultaten van 2013!

Hoe is jullie verbruik in 2013 tot nu toe? Beter of slechter?



Reacties

Ernie zei…
elektra minder, gas meer (zie tab blad op mijn weblog)
Anoniem zei…
Gasverbruik hier al jaren stabiel en laag.

Als ik april en november zie ik weinig verschil ook temperatuur ontloopt niet veel maar gasverbruik is wel hoger.

En van 1096 M3 naar 952M3 vindt ik magertjes na zo'n flinke isolatie investering ik denk dat meeste bespaard wordt door ketel en dat had je in eind 2012 ook al wel gezien.
Maggie zei…
Leuk om het per dag uit te rekenen, dat ga ik ook eens doen!
Volgens mij gaat het bij ons goed. We zijn van 0,66 m3 gas per graaddag in 2012 naar 0,56 m3 gas per graaddag in 2013 gezakt.
Het verschil tussen 2012 en 2013 is buisisolatie om elke buis in ons huis, voor de rest niets. De thermostaat staat hetzelfde of hoger..
Dat is inderdaad goed ja. Dan heb je behoorlijk wat verlies in de leidingen!
Je observatie is correct. Wel is het zo dat April veel zonuren heeft gehad en dat dit ook behoorlijk meespeelt.
April 181,3 uur
November 46,6 uur

Dat scheelt nogal zoals je ziet. Aangezien ons huis op het Zuiden ligt met ook de meeste glasinhoud is hier direct een correlatie mee te maken.

Ik zal hier binnenkort eens een grafiek van maken. Dit is wel interessante materie :)

Maar terugkomend op je punt. Ja de ketel heeft een groter verschil in verbruik opgeleverd. Echter onze kozijnen hebben een groter verschil in comfort opgeleverd. En dat is in mijn ogen dit nog steeds elke euro waard :)

Populaire posts