Spaarrentes update Oktober 2013

Zoals ik reeds in mijn eerdere blog over spaarrentes Oktober 2012 meldde was ik begonnen met het inventariseren van de spaarrentes en wat de trend hiervan is. Helaas kon ik maar accurate data verzamelen vanaf het moment dat ik begon, daar alle gegevens daarvoor enkel in grafieken terug te vinden was en niet meer wat de exacte waardes waren.
Ik heb toen beloofd elke maand hiervan een update te geven, zodat iedereen kan zien of hun rente die ze ontvangen van de bank nog een gemiddelde rente is of een rente waar ze zwaar onder vallen. Dan is het een reden om over te stappen of van spaarrekening te wisselen.

Voortgang
Het is precies een jaar geleden dat ik ben begonnen met het bijhouden van de spaarrentes op dit blog. Inmiddels heb ik dan ook dus voor 12 maanden aan data verzamelt. Dat is toch best wat. Helaas is het niet al te best nieuws wat ik de afgelopen 12 maanden heb kunnen tonen. Er is echter nu wel een balans gevonden met de lage spaarrentes. Want veel lager zou betekenen dat het echt onnodig is om geld op de bank te zetten.

Ook deze maand is het weer niet veel soeps. Een kleine zeer verlaging van de depositorente en geen verschil voor de spaarrente.

Hoogste en laagste spaarrente normale spaarrekening
Vanaf 1 oktober 2013 zijn dit de hoogste en laagste rente op de normale spaarrekening

Hoogste spaarrente: LeaseplanBank = 1.95%
Laagste spaarrente: Triodos Internet = 0,70%

Deze maand heeft LPB een actie voor 1,95%. Daarmee is het meteen 0,15% hoger dan de hoogste tweede van SNS bank.

Hoogste en laagste spaarrente Deposito 1 jaar

Hoogste Spaarrente: LeaseplanBank = 2,15%
Laagste Spaarrente: ING  = 0,40%

De actie van LPB is afgelopen en zijn nu weer genormaliseerd. Helaas is dat wel meteen een verschil van 0,25%.

Gemiddelde ontwikkeling depositorente

Gemiddelde ontwikkeling spaarrente



Gemiddelde spaarrente ontwikkeling

De gemiddelde spaarrente komt op 1 oktober uit op 1,35%. Er is geen verschil met vorige maand. Dit komt omdat ING de rente iets heeft verlaagd, maar door de actie van LPB is dit daarmee opgeheven.

Voor de depositorente geldt dat de gemiddelde depositorente op 1,86% uitkomt. Dat is een dalng van 0,012% ten op zichtte van september. Dit terwijl het in september juist 0,019% gestegen was. Zijn we dit voordeel bijna geheel weer kwijt.

Conclusie

Het is nog steeds onbekend hoe het zich gaat ontwikkelen. De ECB houdt angstvallig zijn rente laag, en de rest van de banken hebben ons nog steeds niet nodig. Laten we hopen dat we het ergst nu achter de rug hebben!

Reacties

In 2008 kreeg je nog rond de 5% op je spaarrekening, wat een verschil zeg! Vooralsnog is sparen niet lonend icm de inflatie..

Populaire posts