Het begrotings akkoord

Vannacht was het zover. Het begrotingsakkoord is gesloten. En persoonlijk vond ik het ook niet meer dan redelijk dat dit eindelijk eens gebeurde.

Afgelopen tijd

De afgelopen tijd hebben we heel veel varianten van de begroting gehoord, CPB cijfers aangehoord en ook nog eens hoeveel iedereen erop en er weer op achteruit gaat. Vannacht zijn ze er achter gekomen dat iedereen meer koopkracht krijgt op 1 groep na. Alle achteruitgangen zijn opeens weggewerkt. Echter hierbij wordt wel netjes vermeld dat deze cijfers niet zijn doorberekend door het CPB. Feitelijk kan het dus nog alle kanten op. Naast het feit dat er waarschijnlijk nog steeds zaken veranderd gaan worden als het door de 2de en 1st kamer zal gaan.

Een kleine verwondering

Toch wil ik een klein stukje eruit ophalen wat mij toch bevreemd.
Er is besloten om in 2014 en 2015 100 miljoen extra beschikbaar te stellen tegen jeugdwerkloosheid. Een positieve ontwikkeling in mijn ogen. Echter enkele regels verder staat dat het aantrekkelijker wordt om oudere werknemers in dienst te houden of te nemen.

Wacht even. Dus we gaan jeugdwerkloosheid tegen maar maken het ook aantrekkelijker om oudere in dienst te houden of te nemen......

Toekomst

We zullen zien wat er van deze plannen allemaal overblijft in de loop der tijd. Ik ga het deze keer niet doorrekenen wat het voor gevolgen heeft voor ons specifiek aangezien er toch nog dingen zullen wijzigen. Feit blijft dat ik blij ben dat er nu eindelijk iets concreets ligt wat ook nog kans maakt. Maar de tijd zal het leren of het een goed plan is of dat we volgend jaar gewoon weer gaan bezuinigen.


Reacties

Anoniem zei…
Ik heb vanochtend de NRC gelezen, daarin staat dat veel punten uit het akkoord nog uitgewerkt moeten worden of dat nog bekeken moet worden hoe de besparingen moeten worden gehaald.
Zoals het bezuinigen door het tegengaan van schijnconstructies bij zzp-ers. Er staat niet hoe men dat geld wil binnenharken en of het wel haalbaar is. Er staat ook niet hoeveel en welke manier men geld wil binnenharken door besparingen in de zorg te realiseren.

Populaire posts