maandag 23 september 2013

Overstappen van energieleverancier

21 december loopt ons huidige energiecontract met de Nuon af. Ik wil graag gaan overstappen naar een andere maatschappij aangezien dat per jaar een aantal euro's kan schelen. Gisteren heb ik mij dus georiënteerd op de energiemarkt en wat voor bedrijven daarop actief zijn. Als snel kwam ik bij gaslicht.com uit.

Het advies

Na het invullen van mijn gegevens (Elektra: 1600 Kwh, Gas: 1000 m3) kwamen wij uit op het volgende advies:

Ons advies op gaslicht.com

Hierbij gelden de volgende prijzen.

Tarieven energiedirect.nl

Hierbij is de prijs van electra een fractie hoger (0,17 ct), maar die van gas is meteen 2 cent goedkoper dan we nu hebben.  Dat scheelt dus almeteen. De vastrecht kosten bij de Nuon zijn echter maar 65 euro in totaal en hier bijna 120 euro. Dat is dus iets duurder. Netwerkkosten zijn zoals altijd gelijk. Het zit hem dus echt in de welkomstbonus zoals vele al hebben gemeld. Echter heeft Energiedirect wel een trucje, verbruik je minder dan 1000 m3 aan gas. Dan krijg je in plaats van 292 euro welkomstbonus nog maar 214 euro! Ze zijn niet gek dus. Enige wat ik mij dan weer afvraag, of ik aan het einde de welkomstbonus krijg of aan het begin. 

Nuon

Nu heeft Nuon ook wel door dat ze klanten snel kwijt kunnen raken, want als ik nu inlog op de website van Nuon staat er meteen dat ik een contractcheck kan doen, en of niet een andere maatschappij mij heeft benaderd. Grappig om te zien. Ik  heb daarom voor de zekerheid ook nog mijn gegevens ingevuld dat Nuon mij mag bellen om mij een aanbod  te doen. Eens kijken of ze nog wat met de prijzen kunnen doen. Ik denk namelijk niet dat ze een "blijf bij ons" kado hebben van 292 euro. We zullen zien. Ik verwacht morgenmiddag het telefoontje daarvoor.

Energiedirect

Ik heb echter geen idee hoe energiedirect is. De levering van stroom en gas geloof ik wel, maar het gaat voornamelijk om de administratieve rompslomp. Zijn hier veel problemen mee? Heeft iemand van jullie energiedirect? En zo ja, hoe zijn de  ervaringen hiermee?

25 opmerkingen:

  1. Ik heb ook al een paar keer gekeken en kom dan tot de conclusie dat je die bonus pas aan het eind krijgt en dat je tot die tijd een hoger maandbedrag betaalt. Het maandbedrag dat wordt genoemd in zo'n prijsvergelijker is dus een lokkertje en niet het maandbedrag dat je betaalt maar waar je aan het eind van het jaar op uitkomt. Tja, en dan is het hele jaar te betalen maandbedrag meestal hoger dan wat ik nu betaal. I

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. mmm Goed om te weten. Op zich maakt het niet veel uit, dan heb je een meevaller aan het einde van het jaar.

      Verwijderen
  2. Ik stap al een aantal jaren over van de ene naar de andere energieleverancier.(via gaslicht.com)
    Doe dit vooral voor de bonus die je bij het overstappen kan krijgen.
    Deze kunnen behoorlijk oplopen. Bedragen tot 375,- zijn geen uitzondering.
    Ik heb tot nu toe alleen positieve ervaringen.
    Wel is het zaak om de vinger aan de pols te houden door:
    1) toegestuurde papieren goed te controleren.
    2) goed op overstapdata te letten.
    3) te kijken of de beloofde aanbiedingen en bonussen goed beschreven staan.
    4) vragen altijd via mail te stellen en vragen binnen 3 dagen te reageren.
    5) eventuele aanpassingen extra te laten bevestigen.
    6) je te realiseren dat ook al gaat het goed en gemakkelijk “niets gaat vanzelf”.
    7)Hou er rekening mee als je tzt weer overstapt van de ene naar weer een andere leverancier je wel precies je contract uitdient.
    Anders krijg je je bonus niet of als je hem al gekregen hebt(tzt) moet je de bonus weer terug betalen.
    Daarnaast is het vaak zo als je meer dan 3 maanden voor het einde van je oude contract overstapt je contract eerder ingaat omdat ze tot max. 3 maanden rekening houden met het contract.
    8)Verder is me met overstappen opgevallen dat de grote gevestigde energiebedrijven (zoals Eneco) vaak onvoldoende informatie geven over data e.d. Ik los dat op door een mailtje naar klantenservice van de energiemaatschappij te sturen waarin ik ze bijvoorbeeld vraag om de overstap datum te bevestigen.
    Succes

    Ps, Over Energie Direct ben ik dik tevreden in de loop der jaren reeds 2x één jaar klant bij dit bedrijf geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ikben ook tevreden over ED. Geen rompslomp, alles via pc te regelen. Ik hoor echter wel op van je mededeling dat je een lagere welkomstbonus krijgt als je minder dan 1000 m3 gas gebruikt. ik heb deze zomer een zonneboiler laten plaatsen. Mijn contract bij ED loopt in december af, dus het moment van plaatsen zal er wel voor zorgen dat ik nog ruim over die 1000m3 gas heen ga. Maar nuttig om te weten voor volgend jaar1

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jup, het staat in de kleine lettertjes. Wij zaten dit jaar op 1031 m3.... Tja het is dus een beetje kijken. Op zich maakt het nog niet veel uit, maar ik moet even goede rekenen wat nu goedkoper is als we wel onder de 1000 m3 komen.

      Verwijderen
  4. Wij hebben zelf het initiatief genomen om onze leverancier (N.uon) te bellen en te vragen om een "trouwe klant" aanbieding. En die hebben we ook gekregen, helemaal geen probleem. Voor het komende jaar korting op de elektriciteit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen korting op de electriciteit? Ik heb wel een formulier invuld op de website dat ze me mogen bellen, maar tot op heden niets gehoord.

      Verwijderen
  5. Ik vind het eerlijk gezegd maar duur. Is er niet een energiecollectief waar je gebruik van kunt maken? Bijvoorbeeld via Vereniging Eigen Huis of Consumentenbond.

    Ik zit via zo'n constructie bij Eon en betaal 19,5 .cent per kWh en 56 cent per m3 gas, en dat voor de komende 3 jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. 3 jaar zou ik nooit doen dan mis je 2 jaar welkomspremie en als ik mijn premie verwerk in de gas/stroom prijs betalen wij 16,6 cent per KW en 47 cent voor m3 gas :)

      Ja en ook bij Eon :)

      Verwijderen
    2. Wat anoniem zegt. Die welkomstpremie is nu juist wat het goedkoop maakt. Energieprijzen zijn eigenlijk niet zo heel interressant omdat ze elkaar nauwelijks ontlopen.

      Verwijderen
    3. De welkomstpremie zit niet in mijn tarieven verwerkt. Dat is jezelf rijk rekenen

      Verwijderen
  6. Ik ben ook altijd regelmatig overgestapt. Met energie is dat veel makkelijker dan bijv. met internet. Je zal echt nooit een dag zonder stroom of gas zitten.
    Daarnaast, je bent niet verplicht om stroom en gas bij dezelfde aanbieder te nemen, je kan voor beide de goedkoopste kiezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben klant geweest bij Energiedirect en ik ben weg gegaan omdat ik ontevreden was. Wij betaalden een veel te hoog voorschotbedrag maar het mocht niet verlaagd worden. Toen waren we op vakantie toen we de meter op moesten nemen. Werd ons verbruik door hun (veel te hoog) ingeschat. We moesten nog veel geld terug krijgen maar we kregen het niet en ons maandbedrag mocht nog steeds niet naar beneden. Pas toen we er weg gingen kregen we 800 euro terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ben klant van ned energie maatschappij. In 2 jaar tijd van 140 naar 195 pmd. Contract van 3 jaar en echt ontevreden. 4400 kwh en 1100 gas afgelopen jaar . Normaal 800 m maar winter he.zodra ik kan overstappen doe ik dat maar je moet op alles letten. Heb ook vergeleken op gaslicht.com maar je moet echt alles rekenen ook de belasting,vervoer etc en dan scheelt het toch weinig op jaarbasis. Meer belasting als gebruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bestaande klanten die niet switchen naar een andere maatschappij betalen dus altijd te veel. Echter, vraag als bestaande klant ook die welkomstpremie en bij wijze van uitzondering, krijg je die premie ook (bij sommige maatschappijen). Switchen kan nog altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. In 2012 klant geweest bij ED; erg tevreden mee. Vond het zelfs jammer om weer over te stappen. Alles kan je bij ED via de website regelen. Het voorschotbedrag kan met 10% verlaagd worden en op de jaarafrekening krijg je je welkomstbonus uitbetaald.
    Dit jaar zaten we bij E.on, ook prima hoor, maar per 02 november aanstaande stappen we weer over naar.... Energie.direct!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Energiedirect betaald de premie aan het einde van de looptijd. Die is bij ons een jaar wel groene stroom en gas. Ik stap ook ieder jaar over.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt. Wat een gereken!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier zijn we ook tevreden over energiedirect, voorschotbedrag mag je maximaal met 10% verlagen! maar na een mailtje naar de klantenservice met de mededeling of dit bedrag verder verlaagd kon worden ivm het plaatsen ban zonnepanelen was dit geen probleem en ook supersnel geregeld.

    We zullen aankomend jaar wel weer gewoon overstappen naar een andere energieleverancier ivm de welkomstbonus :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Met energie direct (nog geen) ervaring mee. Wel met elk jaar overstappen. Nog geen problemen mee gehad. Wel zoals al eerder vermeld is, alles zelf goed bijhouden. Ik controleer zelf nog eens extra de meterstanden en eindafrekening.
    Ik heb afgelopen jaar gekeken of ik via een collectief goedkoper was, maar dit was niet het geval. Ik ben nu van Eon naar Essent gegaan, deze was op dat moment het voordeligst inclusief de premie.
    Natuurlijk moet je op gaslicht.com goed kijken naar de bedragen, maar ik vind dit een hele duidelijke en eerlijke site. Ik kijk naar en de standaard tarieven en naar de welkomstbonus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jup, ik ben erg benieuwd het is de eerste keer voor ons :)

      Verwijderen
  15. Energiedirect is NIET klantvriendelijk: slecht te bereiken, denken niet mee. Als het loopt zal je er geen last van hebben, maar als er iets verkeerd is, zie het dan maar eens goed te krijgen...

    A

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoe is het uiteindelijk nog bevallen?

    BeantwoordenVerwijderen