Luxe of Zuinig uitgaven van 2012

Het is dan wel februari, en eigenlijk zijn we alweer diep in 2013, maar door het uitblijven van mijn statistieken ben ik jullie toch wel verplicht hoe ik 2012 heb afgerond in cijfers. Elke maand hield ik jullie op de hoogte van mijn uitgaven per soort en hoe de pet er uitziet. De conclusie voor 2012 is als volgt geworden:



Dan in het kort nog even de redenen en uitleggen. Met de nadruk op kort omdat het gegevens van 2012 zijn!

Eten  
In 2012 had ik als doel om de gemiddelde kosten onder de 200 euro per maand te houden. Helaas is dit net niet gelukt. Maar in vergelijking met 2011 is  het toch met 20 euro per maand minder geworden. Wat dus over een jaar toch 240 euro minder uitgave aan eten is geweest. Een behoorlijk bedrag! 2013 is de insteek dan ook weer 200 euro. Eens kijken of we het dit jaar wel kunnen halen!

Aankopen
In 2011 lag het gemiddelde bedrag op aankopen op 511 euro per maand. In 2012 lag deze op 284 euro. Hier hebben in een jaar tijd dus 2724 euro op bespaard. Een flink bedrag dus. De reden is heel simpel. Er zijn gewoon minder aankopen geweest qua spullen of verbouwing e.d. Hierdoor kwamen de kosten dus ook veel lager uit.

Rekeningen
De rekeningen in 2011 kwamen uit op 738 euro per maand. In 2012 lag dit op 344 euro. Op jaarbasis heeft ons dit 4728 euro opgeleverd. Wederom een behoorlijk bedrag en ook weer toe te schrijven aan minder aankopen in huis zoals renovatie of vervanging van zaken.

Auto
Deze uitgave was er nog niet in 2011, en is er pas vanaf juni 2012 bijgekomen. Hier zijn we 508 euro meer aan kwijt geweest in 2012 dan in 2011. Maar valt nog steeds reuze mee als je de bedragen van sommige mensen hier hoort. Dit komt ook mede doordat wij niet met de auto naar ons werk hoeven maar met het OV gaan.

Conclusie
2012 was dus een jaar waar wij veel doelen hebben gehaald, en behoorlijk hebben bezuinigd op zaken. Dit heeft weer als gevolg gehad dat onze spaarrekening goed gevuld kon worden en we dit geld dus beschikbaar hebben om uit te geven in 2013. Vanaf heden zal ik per maand de statistieken weer gaan posten en een iets gedetaileerdere beschrijving erbij vermelden!

Prettige zondag!

Reacties

Populaire posts