Boodschappenbudget *Update*

Zoals ik al vaker over heb geblogd is het boodschappenbudget dit jaar bij mij een mijlpaal om te kijken of ik mijzelf kan inhouden, en me kan houden aan een budget van 200 euro per maand. Inmiddels zijn we op driekwart jaar en kunnen we wel enkele conclusies trekken over dit gestelde budget in januari.

Allereerst de maand totalen tot nu toe.


Verleden

Er is duidelijk te zien dat we in de begin maanden tot ongeveer mei 2012 ons netjes aan het budget konden houden, waarbij april de uitschieter is, maar dit kwam doordat we toen op vakantie waren, en het dus viel in het vakantiebudget. Echter daarna zijn we enigszins ontspoord richting de 250 euro, en raken we nu veel vaker de 275 euro aan.... Dat is toch een behoorlijk verschil met de eerdere maanden en daar is gelukkig ook een verklaring voor.

Auto

Iemand vroeg mij in het commentaar of ons boodschappenbudget daadwerkelijk was aangetast doordat we een auto hebben.... Ik kan volmondig ja zeggen..... Waar we vroeger altijd alles op de fiets moesten meenemen en dus in het weekend het konden redden met 28 euro. Hebben we tegenwoordig vaker 40-50-75 euro boodschappen.... Die keren dat we dat hebben, is altijd met de auto.

Het probleem is als volgt. Wanneer het regent.. Pakken we inmiddels de auto. En als we de auto pakken, dan nemen we een kar in de winkel in plaats van een mandje, en het nadeel van een kar is dat er meer in kan en je dus automatisch ook meer meeneemt. We maken altijd netjes lijstjes, maar vaak is het wel zo dat je toch iets ziet en meeneemt.... Het is heel vervelend, maar het overkomt ons zelfs!

En nu?

Ja, we kunnen wel stellen dat we het gemiddelde van 200 euro per maand niet meer gaan halen in 2012, aangezien de echt dure maanden, november en december, nog moeten plaatsvinden en we natuurlijk niet op droog brood gaan leven met de kerst. Daarom stel ik het doel bij tot 225 euro per maand. Dit hebben we vorig jaar namelijk ook gemiddeld uitgegeven en moet dus haalbaar zijn! Echter moeten we in september en oktober wel extra ons best doen, anders zal dat doel zelfs niet gehaald worden! Opletten moeten we dus!


Reacties

Fabiooltje: zei…
Is het eigenlijk niet toch raar dat je over een maand gezien meer haalt als je met de auto bent? Eigenlijk zou je dan daarna namelijk toch langer zonder boodschappen moeten kunnen, vind ik. Of eet je ook meer? Ik zou toch even kijken of het niet zonder auto kan, of als met, of je dan niet toch kunt proberen de boodschappen hetzelfde te laten blijven als wanneer je met de fiets zou zijn gegaan, alleen voor meer dagen.
Anoniem zei…
Ik vind het ook vreemd dat je meer uitgeeft sinds jullie de auto gebruiken om boodschappen te doen. Je kan bij het boodschappen doen met de auto meer gerief aankopen omdat je het makkelijker kan vervoeren of met de fiets maar als je 'meer' koopt, kun je toch langer voort met de koopwaar ? Of kopen jullie nu andere en duurdere producten of voordien ? Hoe is jullie gezinssamenstelling ? Ik weet bijlange niet hoeveel ik per maand uitgeef aan boodschappen omdat ik de ene maand meer voorraad koop of andere afhankelijk van de reclameaanbiedingen. Vanaf deze maand ga ik ook bijhouden hoeveel ik maandelijks uitgeef aan boodschappen (voor 2 personen). Ben eigenlijk wel benieuwd....
Anoniem zei…
Wij kopen de houdbare boodschappen per maand met de auto, en kunnen dan de verse producten op de fiets doen. Maar wij wonen dan ook op 3 fietsminuten van een winkelcentrum(pje)

Populaire posts