ING vermogensgesprek
Enkele weken geleden werd ik gebeld door de ING of ik interesse had in een vermogensgesprek. Dit omdat ik een deposito heb lopen bij ING en ze graag met mij willen meedenken over hoe ik het beste dit geld weer opnieuw kan inzetten om zoveel mogelijk rendement uit mijn geld te halen.
Aangezien ik wel geïnteresseerde ben in geldzaken en zeker in meer geld uit je geld halen ben ik ingegaan op het gesprek en had ik een afspraak gemaakt voor vandaag.
Het gesprek
Vol goede moed ging ik dan ook naar het kantoor van de ING toe om daar iemand te treffen die kennis van zaken heeft en mij nieuwe zaken/ideeën of inzichten kon geven. Toen ik binnenkwam werd ik uiteraard weer vreemd aangekeken of het wel klopte dat ik met die en die had afgesproken, maar dat daar gelaten.... (nadeel dat je er jong uitziet)
Eenmaal begonnen aan het gesprek bleek de ING medewerker zich totaal niet te hebben voorbereid, wist ze niets van mijn situatie en moesten we dit eerst nog gaan bespreken. Ik was hier verbaasd over want in het telefoongesprek hadden we dit allemaal reeds besproken. Maar goed, ik heb netjes overal op geantwoord op de hypotheekvraag na, want zoals ik stelds, wat heeft mijn hypotheek te maken met hoe ik mijn spaargeld ergens wil stallen?! Ze vond het maar raar dat ik er niets over wilde vertellen.....
Het gesprek begon dus lekker zoals jullie begrijpen en het enige wat eruit kwam was dat ik haar dingen moest vertellen over financiële producten.... Want ze had weinig verstand van het ING groen sparen product wat ze me probeerde aan te smeren. Ik vroeg om een berekening op basis van mijn situatie die ze zo nauw had genoteerd. Het bleek dat ze dit niet voor mij kon doen omdat ze niet wist hoe dit moest. Maar ze was wel heel enthousiast over het Groen sparen product.... jaja.... Ze vond bovendien dat 2,1% rente op een normale spaarrekening een mooie rente was, en als 1 van de hoogste van de markt, waar je behoorlijk winst mee maakte. Waarop ik haar netjes antwoordde dat we met die rente eigenlijk niets verdienen aan ons geld omdat de overheid elk jaar denkt dat we minimaal 4% rendement (Forfaitair rendement) behalen over ons vermogen en hier ook belasting over vragen.... Hier had ze echter nog nooit van gehoord....
Desillusie
Jullie zullen begrijpen dat ik behoorlijk teleurgesteld was na het gesprek en had gehoopt met nieuwe inzichten/producten iets nieuws kon leren. Maar niets was minder waar. Het was gewoon een verkooppraatje om mensen hun geld te laten staan bij de ING. En eigenlijk een gesprek voor mensen die niet veel kaas hebben gegeten van de financiële markt. Eigenlijk weet ik nu dus nog steeds niets. Echter hoorde ik wel tussen neus en lippen door dat in September er waarschijnlijk wel een nieuw product/actie komt van ING. Ze gingen me namelijk dan terugbellen met een mooi aanbod! Dus wie weet!
Hebben jullie wel eens zo een gesprek gehad en eigenlijk meer teleurgesteld teruggekomen dan erheen gegaan?
Aangezien ik wel geïnteresseerde ben in geldzaken en zeker in meer geld uit je geld halen ben ik ingegaan op het gesprek en had ik een afspraak gemaakt voor vandaag.
Het gesprek
Vol goede moed ging ik dan ook naar het kantoor van de ING toe om daar iemand te treffen die kennis van zaken heeft en mij nieuwe zaken/ideeën of inzichten kon geven. Toen ik binnenkwam werd ik uiteraard weer vreemd aangekeken of het wel klopte dat ik met die en die had afgesproken, maar dat daar gelaten.... (nadeel dat je er jong uitziet)
Eenmaal begonnen aan het gesprek bleek de ING medewerker zich totaal niet te hebben voorbereid, wist ze niets van mijn situatie en moesten we dit eerst nog gaan bespreken. Ik was hier verbaasd over want in het telefoongesprek hadden we dit allemaal reeds besproken. Maar goed, ik heb netjes overal op geantwoord op de hypotheekvraag na, want zoals ik stelds, wat heeft mijn hypotheek te maken met hoe ik mijn spaargeld ergens wil stallen?! Ze vond het maar raar dat ik er niets over wilde vertellen.....
Het gesprek begon dus lekker zoals jullie begrijpen en het enige wat eruit kwam was dat ik haar dingen moest vertellen over financiële producten.... Want ze had weinig verstand van het ING groen sparen product wat ze me probeerde aan te smeren. Ik vroeg om een berekening op basis van mijn situatie die ze zo nauw had genoteerd. Het bleek dat ze dit niet voor mij kon doen omdat ze niet wist hoe dit moest. Maar ze was wel heel enthousiast over het Groen sparen product.... jaja.... Ze vond bovendien dat 2,1% rente op een normale spaarrekening een mooie rente was, en als 1 van de hoogste van de markt, waar je behoorlijk winst mee maakte. Waarop ik haar netjes antwoordde dat we met die rente eigenlijk niets verdienen aan ons geld omdat de overheid elk jaar denkt dat we minimaal 4% rendement (Forfaitair rendement) behalen over ons vermogen en hier ook belasting over vragen.... Hier had ze echter nog nooit van gehoord....
Desillusie
Jullie zullen begrijpen dat ik behoorlijk teleurgesteld was na het gesprek en had gehoopt met nieuwe inzichten/producten iets nieuws kon leren. Maar niets was minder waar. Het was gewoon een verkooppraatje om mensen hun geld te laten staan bij de ING. En eigenlijk een gesprek voor mensen die niet veel kaas hebben gegeten van de financiële markt. Eigenlijk weet ik nu dus nog steeds niets. Echter hoorde ik wel tussen neus en lippen door dat in September er waarschijnlijk wel een nieuw product/actie komt van ING. Ze gingen me namelijk dan terugbellen met een mooi aanbod! Dus wie weet!
Hebben jullie wel eens zo een gesprek gehad en eigenlijk meer teleurgesteld teruggekomen dan erheen gegaan?
Reacties
Ik ga zo 1x per 2 jaar bij 'm langs en bereid me goed voor. Hij heeft mijn dosier dan ook echt doorgenomen en dat ene uurtje levert ruimschoots het factuurtje op dat volgt.
Wij hadden ook ooit zo'n gesprek met iemand thuis, die niets kon uitleggen, niets kon uitrekenen en aan het eind zie: zullen we het dan maar doen?
Ja duh, dacht t niet.
Vroeg ze ons ook nog of wij haar bij vrienden wilden aanbevelen....
Online effe zoeken op "spaarrente" helpt je een stuk verder dan deze mevrouw :-)
Maar wel voor dingen als hoe zet ik mijn geld zo slim mogelijk weg. (Aflossen op hypotheek, deposito, spaarrekening, beleggen, obligaties dat soort dingen)
De wet is zodanig verandert dat ze geen commissie meer mogen ontvangen van de banken/verzekeraars. Alle adviseurs moeten hun tarieven nu vooraf kenbaar maken en berekenen. Deze adviseur gaf bij het zoeken naar mijn hypotheek een aantal jaar geleden gelijk aan hoeveel commissie hij per hypotheek zou ontvangen. Toen was deze nieuwe wet nog niet van kracht. Ook toen had hij dat uur tarief, commissie die hij kreeg werd van die rekening afgehaald.
Dat vond ik erg transparant en fair.
Ik probeer tegenwoordig dit soort dingen gewoon zelf uit te zoeken want ik vertrouw die lui niet meer.
Gr,
Julia
Ik heb nooit zo'n gesprek gehad, maar wel diverse keren van de Rabobank het 'aanbod' gehad om al onze verzekeringen daar onder te brengen. Los van het feit dat ik Interpolis helemaaaaal niets vind, was het aanbod geen enkele keer voordeliger. En dan had ik dus verteld wat ik betaalde en dat ik minder wilde betalen. Heb je dan een plaat voor je kop, of wat?
Ik heb wel eens overwogen om een onafhankelijke professional in te schakelen, maar tot nu toe nooit gedaan. Volgens mij moet je dan eerst nog meer geld hebben dan wij hebben en bovendien zit er zoveel kaf tussen het koren, dat ik er nu nog wat moeite mee heb om iemand te betalen voor iets wat ik dan zelf ook met plezier uitzoek.
Bij groensparen kan je wel eens belastingvoordeel opdoen, omdat het vrijgesteld wordt van vermogensheffing. Voorheen kreeg je zelfs nog extra kortingen, waardoor het uiteindelijk voordeliger is dan normaal sparen. Ik weet alleen niet hoe het zit bij de ING. Bij de rabobank was dit dus wel zo. Je kreeg inderdaad weleenswaar maar 1,3% rente, maar kreeg ook vrijstelling in box 3 (= +1,2% rente) en nog eens een of andere heffingskorting van een paar tiende, waardoor je uiteindelijke rendement dus hoger lag.
Ik vroeg naar iets dat in het FD had gestaan, zonder het FD te vermelden. Komt ze met de Telegraaf aanzetten!